Din order- & leveranskalender
= vald leveransdag
= tillgänglig leveransdag
= beställning lagd
Välj datum för inventering/prisberäkning

background
Inspiration

Så här räddar du färskvaror med Karma-appen

Vill du börja rädda färskvaror från våra lager med Karma? På den här sidan hjälper vi dig att komma igång samt svarar på några av de frågor som kan tänkas dyka upp på vägen.
För att kunna använda dig av denna tjänst krävs det att du har ett kundnummer hos oss samt ett inlogg till vår e-handel.

Nyhet - Försäljning av ordinarie måltider och hemleverans 

  • Som restaurang/café kan du nu använda Karma för att sälja mat som Karma levererar hem till köparen. Detta gäller för närvarande i Stockholms innerstad. 
  • Du kan använda Karma för att sälja all mat, inte bara matsvinn.  

Så nu kan du använda Karma för att sälja både ditt matsvinn och ordinarie lunch/middag i appen och därmed få tillgång till stor mängd kunder som tryggt kan handla genom appen och hämta upp maten hos er.  

 

Här kan du läsa mer om hur du blir kund till Karma.

Hur börjar jag rädda färskvaror från Martin & Servera?

Du börjar med att ladda ner appen Karma for Business, du hittar den här.
• Ladda ner appen för IOS (gratis) 
• Ladda ner appen för Android (gratis)
Notera att det inte är den ”vanliga” Karma-appen du ska använda, utan Karma for Business.

Hur ansluter jag mig?

1. Logga in på Karma for Business.
2. Navigera till fliken som heter Handla varor.
3. Anslut ditt Martin & Servera-konto genom att fylla i ditt kundnummer samt det användarnamn och lösenord du använder för att logga in i vår e-handel.

Har du glömt dina inloggningsuppgifter? Uppe i högra hörnet på vår hemsida, där du vanligtvis loggar in, kan du begära nytt användarnamn och/eller nytt lösenord.
4. Tryck på Anslut.

Ok, jag har anslutit mig och loggat in. Nu då?

När du har anslutit dig i appen kommer du till startsidan för Martin & Serveras butik. Här ser du din sista beställningstid och vilken dag du får din leverans.

Härifrån kan du nu ta dig till butiken där den mat du kan rädda från Martin & Servera visas. Om det inte finns artiklar till utförsäljning, misströsta inte – saldot uppdateras var femte minut.

I butiken ser du viktig information som när listan uppdateras (sidan kommer att laddas om när tiden går ut), din sista beställningstid, leveransdag och givetvis vilka artiklar som just nu finns att rädda.

Hur vet jag vad som finns till försäljning?

När du har loggat in i appen så kommer du att se om, och i så fall vilka, artiklar som finns för utförsäljning på det lager du tillhör. Du kommer att kunna se tillgängligt saldo av respektive artikel samt vilket bäst före-datum den har. Saldot uppdateras var femte minut.

Vad innebär ”Sista beställningstid”?

Eftersom den beställning du gör via Karma kommer med din ordinarie leverans krävs det precis som i vår e-handel att du beställer innan en viss tid för att kunna få din leverans till det valda datumet.

Ok, jag har lagt artiklar i varukorgen för räddning, vad händer nu?

Nu går du till varukorgen. När du skickar in din order görs en sista saldokoll. Om samtliga artiklar finns i lager skickas ordern när du tryckt Lägg beställning och du får en orderbekräftelse skickad till den anslutna e-mailadressen. Din order kan du se både i Karma-appen under orderhistorik och i Martin & Serveras e-handel under Mina beställningar.

Om saldokollen visar att samtliga artiklar inte finns kan det innebära att någon hann lägga sin beställning innan dig och köpte det sista i lager. Du kommer då att få ett meddelande om att artikeln inte finns i lager.

Hur vet jag att en artikel inte fanns tillgänglig för beställning?

Artikeln som inte har tillräckligt saldo blir gulmarkerad och du möts av ett meddelande att artikeln inte finns i lager längre.
Här har du nu två alternativ; antingen väljer du att ta bort artikeln helt genom att klicka på papperskorgen och lägga din order med de artiklar som fanns tillgängliga. Eller så tar du bort du artikeln, går tillbaka till butiken och provar att beställa en mindre mängd av artikeln.

När kommer min leverans?

När du loggar in i Karma-appen visas din närmsta leveransdag. Denna leverans kan du inte ändra, utan dina beställda Karma-varor kommer med din ordinarie leverans från Martin & Servera. Klimatsmart!

Hur ser jag skillnad på en beställning från e-handeln och en från Karma?

På din orderbekräftelse, som du finner under Mina beställningar i Martin & Serveras e-handeln, står det om artiklarna i ordern är lagda via Karma eller Webb.

Hur sker betalningen?

Du faktureras av Martin & Servera på samma sätt som för vanliga beställningar, summan för beställningen i Karma läggs på fakturan för det valda leveransdatumet. 

Jag har fått betala leveransavgift, varför det?

Precis som med våra ordinarie beställningar tar vi ut en leveransavgift om din beställning understiger ett visst belopp. Det enklaste sättet i dagsläget att se hur mycket du har kvar tills du uppnår fri leverans är att lägga en artikel i kundvagnen i Martin & Serveras e-handel. Då ser du i menyn, till höger om ditt leveransdatum, hur mycket du måste handla för att uppnå fri leverans.

Rädda mat

Sortiment

Rädda varor med utförsäljningslistan

I utförsäljningslistan presenterar vi artiklar som av någon anledning inte kan säljas till ordinarie pris. Det handlar om artiklar med kort datum eller skadad kartong till exempel.
Om oss

Karma

Vi på Martin & Servera samarbetar med Karma-appen där du som driver restaurang eller café kan minska ditt matsvinn till nära noll – varje dag. Karma och Martin & Servera har samarbetat ända sedan starten. Utvecklingen har gjort att även vi nu kan erbjuda våra färskvaror till kunder via Karma.
Nyhet

Sälj mer via Karma

Arbetet mot minskat matsvinn i livsmedelskedjan fortsätter och nu kan du som kund till oss på Martin & Servera rädda färskvaror med kort datum från alla våra lager via Karma-appen.

Läs mer Läs mindre

Vänta kvar, din sida laddas.