Utbildning som stärker varumärket
"Många av våra anställda möter likartade utmaningar i sitt jobb. Genom en skräddarsydd utbildning blir det tydligt att ingen är ensam i sin roll. Det är ett sätt att ena gruppen genom kompetensutveckling. Genom att jobba utifrån gemensam kunskap stärker vi varumärket Stureplansgruppen." berättar Åsa Wahlström, HR-chef på Stureplansgruppen.
Totalt genomförde 80 anställda på Stureplansgruppen utbildningsprogrammet, som bestod av tre olika kurser från GastroMerit.
"De som gått utbildningen är mellanchefer med personalansvar, till exempel barchefer, hovmästare och sommelierer. De samarbetar nära med vd och driftschefer för att stötta organisationerna. En del jobbar natt i bar eller på nattklubb, andra dagtid på café eller restaurang. Men utmaningarna är ofta desamma."
Bättre sammanhållning och teamkänsla
"Det är gästerna som betalar vår lön och gästnöjdhet är a och o. Om vi gör bra ifrån oss så kommer det att märkas. Vi ville att många skulle få gå den här utbildningen, eftersom det här är kompetenser som har möjlighet att påverka alla i sina team."
Åsa menar att utbildningen har bidragit till att de anställda lärt känna varandra bättre och på så vis skapat ett övergripande nätverk som spinner över verksamhetsområden och knyter samman de olika delarna av koncernen.
"Genom gemensamma övningar och målbilder har vi brutit isen oss emellan och kommit varandra närmare som personer."
Ökat självförtroende i rollen som chef
"Ledarskapsutbildningen gav praktiska ledarskapsverktyg. Till exempel i att delegera uppgifter, motivera och ge feedback. Vi fick guidelines och tre stegs-listor som är enkla att följa, hands on-tips, gjorde övningar i grupp, prövade rollspel och tränade operativt. Det som var jättebra var att det inte var för akademiskt." berättar Åsa.
Under den relativt korta tid som en gäst besöker din restaurang, ska du få dem att känna sig välkomna och sedda. Här kommer kurserna i värdskap och merförsäljning in.
"Vi gjorde ett konkret test genom att var och en fick en slant att spendera på valfritt ställe. Sedan skulle vi iaktta hur bra servicepersonalen var på att få oss att spendera pengen. Det kan handla om att sälja en flaska buteljerat vatten istället för att skänka bort kranvatten eller att rekommendera någon en kompletterande meny. Vi lärde oss att se möjligheterna och träna på dem tillsammans."
Efter varje kurstillfälle fick de anställda svara på en enkät.
"Omdömena har överträffat förväntningarna, säger Åsa. Vi har fått jättefin feedback. Utbildningen gav oss massor av energipåfyllning. Och modet att våga. Genom att satsa på medarbetarna så mår gästerna bra och då ökar omsättningen, en gyllene trekant."
Stureplansgruppen
Stureplansgruppen är Sveriges största nöjeskoncern och bedriver verksamhet inom restaurang-, nöjes-, kongress-, contract catering-, hotell- och upplevelseindustrin i Stockholm, Göteborg, Visby och Åre. Stureplansgruppen driver nära 40 restauranger, nattklubbar samt caféer. Företaget äger även Berns och Stockholm City Conference Center. Stureplansgruppen har cirka 30 000 årsanställda.
Läs mer på www.stureplansgruppen.se.