Den 1 april 2019 började vi distribuera frukt och grönt i returlådor. Först ut är kunder på ett antal utvalda leveransrutter som utgår från vårt lager i Halmstad. Efter sommaren kommer retursystemet att utvärderas och skalas sedan upp successivt för fler kunder och fler lager.
Branschföreningen Livsmedelsgrossisterna, där Martin & Servera ingår, och Svenska Retursystem har slutit ett avtal om att implementera livsmedelsbranschens system för returlådor inom restaurang och storkök. Syftet är att öka hållbarheten och minska resursanvändningen inom branschen.
Grundidén med retursystemet är att delar av distributionen av livsmedel ska ske i returlådor som kan användas om och om igen. Retursystemet skapar effektivitet och minskar koldioxidutsläpp, förbättrar arbetsmiljön och sparar tid. Returlådorna ser även till att matvarorna kommer fram hela och fräscha.
Alla kunder kommer att kontaktas innan leveranser i SRS returlådor startar.
Så fungerar systemet
Returlådorna levereras till en producent, där de fylls med varor och skickas vidare till Martin & Serveras lager.
Vi tar emot lådorna och använder dem för att distribuera varor vidare till kunder.
Kunden tömmer lådorna på varor och returnerar sedan lådorna till oss.
Martin & Servera skickar lådorna i retur till Svenska Retursystem för kvalitetskontroll och tvätt.
Sedan börjar det om och lådan levereras till en ny användare.
Vi jobbar hela tiden för att använda våra resurser så effektivt som möjligt. Det handlar om allt från att minska matsvinnet till att sänka miljöbelastningen från våra transporter. Att vi nu börjat använda returlådor är ännu ett steg i resan för ökad hållbarhet i branschen.
Att transportera varor tillhör Martin & Serveraskärnverksamhet. Varje dag, året runt, tar vi ansvar för att du som kund får just de varor du behöver till din verksamhet. Vi arbetar för att minska vår klimatpåverkan, bland annat genom att planera distributionen av varor så att bilarna kör så få kilometer som möjligt och att öka andelen lastbilar som drivs med förnybar energi.
Du har artiklar i kundvagnen. Byte av datum innebär att hela ordern får ett nytt leveransdatum.
Det kan även innebära att de artiklar du har i kundvagn får ett nytt pris pga eventuella kampanjer.
Din kundvagn är redan godkänd. För att se order gå till Mina beställningar under Mina sidor.
Det finns artiklar i din kundvagn, vill du gå till den?
Tiden för sista beställning har passerats. Artiklarna i din kundvagn kommer automatiskt att flyttas till närmsta tillgängliga leveransdatum. Om du väljer att avbryta kommer kundvagnen att tömmas.