Riskanalys
Det är i relationen till kund, varuleverantör och omkostnadsleverantör korruption kan uppstå. Försäljning, sortiment & inköp, logistik och IT är därför de funktioner där störst risk finns.Förmåner
Policyn omfattar alla slags gåvor, belöningar och andra förmåner. Även förmåner utan ekonomiskt värde kan omfattas. Det kan t ex vara frågan om ett medlemskap i en exklusiv klubb, en prestigefylld utmärkelse eller en förmån som utan att ha ett ekonomiskt värde är personligt värdefull för mottagaren (t ex affektionsvärde).Lämnande av förmåner
Offentlig verksamhet
Det är förbjudet att lämna, utlova eller erbjuda en förmån till den som utövar myndighet eller beslutar om offentlig upphandling. Förmånen behöver inte lämnas till den som ska besluta om myndighetsutövningen eller den offentliga upphandlingen för att vara otillåten. Förmånen kan även riktas till någon annan, t ex mottagarens närstående. Om förmånen riktas till den som har ett indirekt inflytande på beslutet genom att förbereda eller föredra ärendet i syfte att han eller hon ska påverka beslut eller åtgärd vid myndighetsutövning eller offentlig upphandling kan förfarandet vara straffbart som handel med inflytande. Vid inbjudan av offentliga kunder till evenemang ska det tydligt framgå av inbjudan att vi förutsätter att inbjudan stäms av mot kundens egen antikorruptionspolicy.Privat verksamhet
Det är tillåtet att lämna, utlova eller erbjuda en förmån till anställda eller uppdrags-tagare i ett privatägt företag om:- a) det sker öppet,
- b) förmånen är måttfull och
- c) förmånen inte heller i övrigt är sådan att den kan anses vara beteendepåverkande, dvs. påverkar eller riskerar att påverka mottagarens beslut eller sätt att fullgöra sina arbetsuppgifter.
Förmånens ekonomiska eller personliga värde ska alltså ställas i relation till den anställdes integritetskänslighet och personliga påverkbarhet, varvid faktorer som befogenhet, befattning, arbetsuppgifter, ålder och erfarenhet kan utgöra en del av den helhetsbedömning som ska göras. Vad som är måttfullt eller inte måttfullt är alltså beroende av såväl givaren som mottagaren. Det är vidare beroende av företag och bransch.
Lokala seder och bruk får också beaktas vid bedömningen av vad som är måttfullt. Om flera förmåner erbjuds till en och samma anställd eller uppdragstagare ska dessa förmåner bedömas i ett sammanhang. En förmån som i sig är måttfull är alltså inte måttfull om den tillsammans med andra förmåner riktade till samma mottagare ökar risken för att mottagaren ska påverkas i sitt arbete eller uppdrag.
Evenemang riktar sig i allmänhet till många och generellt sett är det mindre risk för att erbjudandet ska betraktas som otillåtet om det riktas till flertalet personer i det andra företaget än om motsvarande erbjudande riktas till en begränsad krets. Ett evenemang, som riktar sig till en större krets av personer och är till nytta i tjänsten för den som deltar i evenemanget samt i övrigt inte framstår som extravagant, är alltså i normalfallet tillåtet.
Varningsflaggor, iaktta särskild försiktighet om:
- förmånen har ett högt värde eller ges frekvent
- den anställde eller uppdragstagaren erbjuds varor eller tjänster som kan nyttjas privat
- förmånen i tiden sammanfaller med affärsförhandlingar med mottagarens arbets- eller uppdragsgivare
- förmånen (av evenemangskaraktär eller liknande) riktas till särskilt utvalda personer
- förmånen inte är känd för mottagarens chef
- förmånen initieras av mottagaren
- förmånen avviker från vedertagna umgängesformer inom näringslivet
- förmånen också innefattar inbjudan av medföljande t ex anhörig eller vän
Det är otillåtet att lämna, utlova eller erbjuda en förmån till anställda eller uppdragstagare i ett annat företag om förmånen avser:
- penninggåva, presentkort och liknande som är att jämställa med kontanter
- penninglån, ställande av säkerhet (borgensåtagande), eftergift av fordring, amortering, ränta och liknande på villkor som inte är marknadsmässiga,
- arbete hos mottagaren eller leverans av varor eller tjänst för privat ändamål och på villkor som inte är marknadsmässiga
- något som är förenat med villkor om motprestation och inte är godkänt av mottagarens arbets- eller uppdragsgivare
- dold provision till anställd eller uppdragstagare (dvs. annan än företaget)
- förfogande över fordon, båt, fritidsbostad eller liknande för privat bruk
- helt eller delvis betald nöjes- eller semesterresa
- erbjudande som ses som allmänt oetiskt t ex besök på porrklubb
Givetvis finns det legitima förmåner inom ramen för vad man kan kalla "normalt affärsumgänge". Det kan t ex vara:
- enstaka arbetsmåltider av vardaglig karaktär, maxbelopp 1500 SEK per person. Vid högre summor krävs godkännande av försäljningsdirektören.
- måttfull uppvaktning på jämna födelsedagar, andra bemärkelsedagar eller vid sjukdom
- prydnadsföremål och varuprover som saknar nämnvärt marknadsvärde och jämförliga måttfulla minnesgåvor till gäster, t ex vid företagsjubileer och liknande