Varför är det viktigt för Martin & Servera att driva utvecklingen inom hållbarhet?
–Världens matproduktion står för ungefär en fjärdedel av klimatutsläppen och kan ha negativ inverkan på både arbetstagare och ekosystem. Martin & Servera sitter mitt i livsmedelskedjan och har därför ett ansvar att driva hållbarhet i alla våra relationer. Som en stor aktör på marknaden kan och vill vi också vara en förändrande kraft för hela branschen.Hur ser du på det egna hållbarhetsarbetet?
–Arbetet pågår ständigt och vi har ett gediget klimat- och miljöarbete på plats inom Martin & Servera. När vi nyligen gjorde en klimatanalys kunde vi se att våra transporter står för den stora klimatpåverkan i vår egen verksamhet. Där jobbar vi nu för fullt mot målet om fossilfria transporter.Emelie Hansson lägger till att en stor utmaning är att flera omvärldsfaktorer nu påverkar resan mot hållbarhetsmålen. Till exempel har den globala komponentbristen försenat leveranser av biogasbilar och inflationen gjort det svårare för kunder att göra hållbara val.
– Men kriser är också en oerhört transformativ kraft. Att hushålla med resurser kan ge stora hållbarhetsfördelar.
Var behövs ytterligare insatser?
–Det vi behöver jobba ännu mer med framöver är att minska klimatpåverkan från de varor vi säljer. För när vi tittar på alla led i vår värdekedja, alltså från jord till restaurang, visar det sig att 96 procent av klimatpåverkan kommer från de varor vi säljer. Hur ska ni göra för att minska klimatpåverkan i alla led? – Vi stöttar våra leverantörer att ta fram sortiment med lägre klimatavtryck och vi inspirerar och motiverar våra kunder att handla mer klimatsmart. Det här arbetet kommer vi att behöva öka.Kan du berätta mer om hur Martin & Servera stöttar kunderna i hållbarhetsarbetet?
–Vårt främsta verktyg är att erbjuda ett brett utbud av hållbara varor. Kunderna kan också vara trygga med att sortimentet uppfyller alla lagkrav, till exempel om det kommer nya hållbarhetsregler. Vi bidrar också genom vårt arbete mot matsvinn och e-handelstjänster som gör det enkelt att handla klimatvänligt och få information om varornas ursprung. Vi hjälper dessutom kunderna i vardagen genom att dela med oss av kunskap, både i möten via utbildningar, webb och annat material. Hållbarhetsarbetet är både långsiktigt och svårt.Hur håller du peppen vid liv?
–Jag tror det är viktigt att tänka på omställningen som något önskvärt. Den för också med sig många positiva ”sidoeffekter”. Till exempel är det bra för hälsan att äta mer vegetabiliskt. Fossilfria transporter ger mindre buller och färre skadliga partiklar i luften. Mer närproducerat minskar sårbarheten för globala händelser. Tack vare många sådana små steg kan vi ta ett gemensamt jättekliv. Det vill jag bidra till."Som en stor aktör på marknaden kan och vill vi också vara en förändrande kraft för hela branschen."