Parallellt med den kraftiga efterfrågeökningen var det mycket turbulens i omvärlden. Det fruktansvärda kriget i Ukraina förvärrade den bristsituation vi redan såg på vissa varor efter pandemins sammanbrott i globala leveranskedjor. Inflationen tog fart och eskalerade successivt med exceptionellt höga prisökningar både på de varor vi säljer och på transporter. Våra medarbetare arbetade intensivt tillsammans med våra leverantörer för att säkerställa både prisnivåer och varutillgång.
Trots turbulensen i omvärlden, inflation och mörknande konjunkturutsikter så var försäljningen fortsatt stark under hösten och vintern. En förklaring är sannolikt att det stora uppdämda behovet av att mötas på jobbmiddagar, konferenser, kick-offer, julbord och liknande kompenserade för privata konsumenters tilltagande framtidsoro. Martin & Servera-gruppen lyckades också, genom sitt starka helhetserbjudande, att växa mer än marknaden och därmed vinna marknadsandelar. Det är vi mycket stolta över.
Vi summerar inte bara rekordomsättning utan också ett rekordresultat för Martin & Servera-gruppen. Vår försäljning om 18 miljarder kronor innebär en 38-procentig ökning från 2021. Naturligtvis har inflationen påverkat, men vi har även ett all time high i ren volym. Vårt resultat om 489 miljoner kronor är även det ett rekord, trots att vi absorberat en del av prisökningarna och därmed sänkt vår bruttomarginal.
Den starka prestationen under året är till stor del en konsekvens av de strukturåtgärder vi gjorde under pandemin – vi har en friskare verksamhet med bättre och mer effektiv struktur idag än 2019.
Dessutom började vi skörda frukterna av våra långsiktiga satsningar på digitalisering, hållbarhet och automation som vi fortsatte driva även under pandemiåren. Vi invigde ett nytt toppmodernt och automatiserat lager i Norrköping, ökade andelen leveranser med el- eller biogasfordon och startade produktionen i vår solpark – som är Sveriges största och under året levererade motsvarande hälften av koncernens elförbrukning. Solparken bidrog dessutom med en betydande elproduktion till elnätet i södra Sverige och har, tack vare vårt upplägg med 15-åriga fasta priser, även visat sig bli en exceptionellt bra affär för oss.
Hållbarhet är en av fyra hörnstenar i Martin & Servera-gruppens strategi. Som en stor aktör mitt i livsmedelskedjan kan och vill vi vara en förändrande kraft för hela branschen. Hållbarhetsfrågorna är ständigt närvarande och helt integrerade i våra verksamheter.
Nästa steg i vårt hållbarhetsarbete är att ansluta oss till ”Science Based Targets” och sätta klimatmål i enlighet med Parisavtalet. Vi har påbörjat ett arbete med att ta fram klimatdata för produkterna vi säljer som på sikt ska kunna göra det möjligt för kunderna att jämföra olika produkters klimatpåverkan, och i förlängningen även klimatmärka maträtter och menyer. Vi fortsätter också att leda utvecklingen vad gäller elektrifiering av varuleveranser till Sveriges restauranger.
Om vi avslutningsvis vänder blicken framåt kan vi konstatera att vi har osäkra tider framför oss. 2023 kommer att medföra nya utmaningar på grund av hög inflation, fallande reallöner, lågkonjunktur – vilket pressar konsumtionsutrymmet för både privatpersoner, företag och offentlig sektor. Det som händer i omvärlden påverkar också hållbarhetsfrågorna. Den globala komponentbristen försenar leveranserna av de elfordon vi beställt och hög inflation gör det ibland svårare för kunder att göra hållbara val.
I tidigare konjunkturnedgångar har restaurangbranschen varit relativt motståndskraftig – den underliggande tillväxten på restaurangmarknaden kvarstår och lusten att mötas och umgås är stark.