Din order- & leveranskalender
= vald leveransdag
= tillgänglig leveransdag
= beställning lagd
Välj datum för inventering/prisberäkning

background
Inspiration

Ett engagerat arbete för minskat matsvinn på Sundsvalls sjukhus

Inspiration

Ekologiskt i offentlig sektor

Sedan 1999 har EkoMatCentrum samlat in statistisk för att kartlägga inköpen av ekologiska livsmedel i offentlig sektor. I augusti 2017 presenterade de sin 14:e nationella marknadsstudie som baserar sig på siffror från 2016.
Inspiration

Tre frågor till Veronika Ottosson

Veronika Ottosson arbetar som kock med utvecklingsansvar på Lomma kommun. Hon berättar mer om sin roll, arbetet med att skapa rätter och hur de jobbar för att lyckas med vegetarisk mat.
Hållbarhet

Matsvinn - Det här gör vi

Det sägs att ungefär en tredjedel av den mat som produceras slängs. Det kan handla om ful frukt, livsmedel med kort datum, köksavfall eller det gästerna lämnar på tallriken. Hur vi ska handskas med matsvinnet är en ständigt aktuell och viktig fråga. Lika viktig för oss inom Martin & Servera som för våra kunder inom restaurang och storkök. Därför arbetar vi aktivt med att minska vårt svinn och med att öka kunskapen hos våra kunder om hur de ska göra för att minska svinnet.
2010 blev enhetschef Karin Henningsson på Sundsvalls sjukhus varse om otroligt höga siffror vad gällde deras matsvinn. Anledningen till att en mätning av matavfallet utfördes var sjukhusets ambition att bli miljöcertifierade med Iso14001. Personalen i köket på Sundsvalls sjukhus med Karin i spetsen startade genast ett arbete för att minska matsvinnet.
Det första de gjorde var att minska valmöjligheten av rätter. Sundsvalls sjukhus har ett så kallat "kallmatssystem", det innebär att de lagar maten idag, som snabbt kyls ner och serveras dagen därpå. Matbeställningen kommer till köket bara en halvtimme innan den ska placeras på bricka, därför är det svårt att innan kunna förutse hur mycket som ska produceras av varje rätt.

När de under 2010 reducerade valet från två huvudrätter till en huvudrätt samt ett vegetariskt alternativ och istället satsade på bättre råvaror på de två rätter som fanns att välja på, minskade svinnet med cirka 34 procent.

Blev till ett större projekt med fler resurser

2011 fick miljöchefen Olle Bertilsson för Landstinget Västernorrland höra om framstegen i Sundsvalls sjukhuskök, han tillsammans med kommunikatör Emma Burridge kontaktade Karin Henningsson för att bli en del i projektet. Deras gemensamma första steg blev att kommunicera matsvinnsarbetet med vårdpersonalen som beställde maten, för att uppnå ett ännu bättre resultat.

Karin berättar att de analyserade vilka maträtter som kom tillbaka från avdelningarna under det första året och hittade tydliga riktlinjer för vad de helt skulle utesluta på menyn. Hon säger "en maträtt som kan upplevas jättegod för en frisk människa, kanske inte alls är anpassad för någon som saknar aptit och är riktigt sjuk". Karin berättar även att de satsade på att producera bra mellanmål. Det är en otroligt viktig del för patienterna om de äter en mindre mängd mat. Karin säger "Hellre mindre rätter, men fler mellanmål. Ett bra sätt att både komma runt matsvinn och det är bättre anpassat till patienten med sämre aptit".

Kommunikation kring matsvinn

Karin Henningsson, Olle Bertilsson och Emma Burridge arbetade koncentrerat med att hitta riktlinjer för hur de skulle minska svinnet på lång sikt och på ett sätt som är hållbart. De startar med att arrangera "öppet hus" för personalen på Sundsvalls sjukhus.

De informerar om rätterna som lagas och vilka som inte är anpassade att servera. De informerar om hur mycket mat som slängs, både vad gäller överproduktion och det som faktiskt kommer tillbaka på brickorna. De visar hur de olika tallrikarna ser ut som är uppdelade i tre olika kategorier: E, A och SNR. Vilket står för Energität kost, Allmän kost och Svenska näringsrekommendationer. Alla rätter innehåller lika många kalorier, men är presenterade på olika sätt.

För att minska svinnet förespråkar Karin att vårdpersonalen beställer portion E, vilket innebär en liten portion för ögat, men med lika hög energitäthet som på de andra tallrikarna. "Automatiskt blir det mindre svinn för att den sjuka patienten känner att den mäktar med anrättningen de fått. Vi har även bytt ut porslinet på E-portionen till en mindre flygplans-tallrik", berättar Karin.

"Nu har vi haft Öppet hus en gång per år för personalen och vi märker att det ger resultat, efter varje tillfälle har matsvinnet sjunkit direkt", fortsätter Karin. Mätningarna av matsvinnet har de fortsatt att utföra en till två gånger per år och det sker under en veckas tid, varje år har det skett en förbättring av svinnet.

Framgångsrikt resultat och fortsatta visioner

Totalt sett har Sundsvalls sjukhus minskat matsvinnet med 51 procent sedan 2010 (siffror från 2016. "Det här är ett ständigt pågående arbete och vi vill fortsätta jobba mot ett ännu bättre resultat", säger Karin Henningsson. Hon fortsätter "min ambition är att i slutet av året ha fler valmöjligheter för patienten vad gäller mat, men ändå hitta ett sätt att hålla nere svinnet. Jag vill även att vi som enhet ska bli mer klimatsmarta och minska på köttet", avslutar enhetschefen på Kostavdelningen.

Läs mer Läs mindre

Vänta kvar, din sida laddas.