Den skräddarsydda utbildningen genomförs under tre heldagar. Den första delen hölls i början av april, den andra delen om kommunikation i slutet av april och den tredje delen med matlagning i början av maj 2022.
Hållbarhet var temat för heldagen med Sebastien Boudet. Under dagen deltog restaurangchefer och köksmästare från Coors olika enheter. Sebastien tog ett helhetsgrepp på hållbarhetsfrågorna inom matproduktion och matkonsumtion.
Kursledare Sebastien Boudet, hantverksbagare och matentreprenör.
Ett led i förändringsarbetet
– Syftet med utbildningen är att få alla att hitta sitt eget varför kring hållbarhet, säger Ann-Charlott Sjökvist, Förändringsarbete bygger på den egna viljan, att man vill jobba hållbart. Man måste förstå varför. Jag önskar verkligen att alla som vill lära sig mer om hållbarhet kan gå den här utbildningen.
Ann-Charlott Sjökvist planerade upplägget för utbildningen tillsammans med GastroMerit.
– Jag hade gjort mycket research innan och letat efter en kurs som kunde ge oss alla de här delarna. Jag ville verkligen att deltagarna skulle ha kursledare med tung kunskap för att skapa den rätta wow-känslan. Tack vare att vi kunde skräddarsy utbildningen hos GastroMerit uppfylldes alla krav, det var ingen annan som klarade att leverera helheten.
Inspirerande heldag
Dagen bestod av en förmiddag där Sebastien Boudet berättade om hållbarhet sett ur hans personliga perspektiv. Under eftermiddagen diskuterades hållbarhet utifrån deltagarnas tre största utmaningar inom hållbarhet.
Restaurangcheferna och köksmästarna som deltog tyckte att heldagen var mycket inspirerande och att de lärde sig mycket nytt.
– Sebastien Boudet utgick från sina egna utmaningar inom hållbarhet och pratade med oss utifrån det faktum att vi alla är konsumenter. Vi lärde oss otroligt mycket. Han är trovärdig och har förmågan att engagera.
Ann-Charlott Sjökvist.
Coors svenska hållbarhetschef Kristina Olsson deltog också. Hållbarhetsfrågorna är inte bara viktiga för Coor Food & Beverage utan för hela Coor. Deltagarna i övrigt kom från olika delar av Sverige.
– Det finns också olika utmaningar beroende var i landet man jobbar, till exempel att få gäster som är vana vid att äta kött att byta mot något växtbaserat. Matvanorna skiljer sig åt mellan storstad och landsbygd, säger Ann-Charlott. Konsumentperspektivet var också bra, för om vi inte vet varför vi ska servera mer växtbaserat så blir det svårt att genomföra. Och man blir inte trovärdig om man inte har kunskap och förstår varför det är viktigt.
Utbildningen ger en helhetsbild
När alla tre delarna i utbildningen är klara med kommunikation och matlagning, då vet alla restaurangchefer och köksmästare vad de ska göra, hur de ska göra det och varför de ska göra det.
– Det är en fördel om deltagarna från de olika enheterna är med på alla tre dagarna för att få helhetsbilden, säger Ann-Charlott Sjökvist. Vi planerar även en utbildning för nyanställda.
Restaurangcheferna och köksmästarna på Coors olika enheter tyckte att dagen var inspirerande och att de lärde sig mycket nytt.
För en del restaurangchefer kan det kännas svårt att hinna kommunicera hållbarhetsfrågorna till medarbetarna eftersom det dagliga arbetet tar all tid.
– Därför kommer vi också att berätta om utbildningen för alla våra medarbetare i vårt nyhetsbrev och se om det finns ett bredare intresse. I så fall hoppas vi kunna erbjuda fler möjligheten att få del av utbildningen.
”Kunskapslyft för en grön matkultur”
Del 1 för restaurangchefer och köksmästare: Hållbar matproduktion och matkonsumtion. Kursledare: Sebastien Boudet.
Del 2 för restaurangchefer: Hur kommunicerar vi hållbarhet? Vilka är våra budskap, kanaler och vilka vill vi nå? Kursledare: Emely Hesselgren.
Del 3 för kökschefer: Praktisk matlagning, god och proteinrik vegetarisk och vegansk mat inklusive menyplanering och upphandling av växtbaserade proteiner. Kursledare: Anders Ramsey.
Coor är ett nordiskt servicebolag som levererar, samordnar och utvecklar facility management-tjänster inom lokalvård, fastighetsservice och arbetsplatsservice, till exempel restauranger. Coors tjänster utförs på plats hos en kund, i eller omkring kundens lokaler, fastigheter och anläggningar.