I kost- och lokalvårdschefens ansvarsområde ingår ansvaret för alla kök, undantaget förskolorna i Övertorneå som får matleveranser från ett centralkök, och alla lokalvårdsuppdrag i de två kommunerna. Jonna Juntunen delar ansvaret för de 60 medarbetarna i Haparanda med en kollega och Rickard Järlstig ansvarar för 23 medarbetare i Övertorneå.
Sökte nya lösningar
- Vi planerade att genomföra en hygienutbildning med föreläsare här på hemmaplan förra året, men så kom coronapandemin, så vi tvingades söka efter andra lösningar, berättar Jonna.
Flexibelt upplägg
En av fördelarna med digitala utbildningar är att det går att anpassa upplägget efter de behov som finns i verksamheterna.
- I Haparanda har många medarbetare flextid, vilket gjorde det möjligt för dem att göra utbildningen när det passade dem bäst. Vi valde att lägga ansvaret för att gå utbildningen på varje individ. De flesta valde att göra utbildningen på arbetsplatsen, andra valde att gå hem lite tidigare och göra utbildningen hemma, säger Jonna.
- För oss i Övertorneå är det precis tvärtom, vi har inget flextidsavtal för vår personal. Därför valde vi att köra utbildningen löpande under en tvåveckorsperiod. Vi bokade en konferenslokal mellan 13 och 16 varje eftermiddag i två veckor och lät två personer per eftermiddag gå utbildningen där, berättar Rickard.
I Haparanda fick alla medarbetare inom kök, servering och disk gå hygienutbildningen. I Övertorneå finns inga kombitjänster, så där användes den enbart av kockarna.
Tekniken gör det lätt att hänga med
En av de stora fördelarna med webbutbildningar är att det går att välja i vilken takt man vill ta det.
- Vi har ju en hel del personal som är finsktalande och kanske har lite svårare att hänga med rent språkligt. Nu kunde de själva spola tillbaka och repetera, eller skriva ut materialet om de önskade, berättar Jonna.
Medarbetarna har varit positiva
Både Rickard och Jonna upplever att medarbetarna har gillat utbildningsupplägget.
- De tycker att det har varit lätt att komma igång och att delproven efter varje avsnitt ger en bra check på att de förstått det som är viktigt, säger Rickard.
- Många har sagt att det är jättebra att det inte bara är ett enda stort prov på slutet. Att få testa sig i mindre avsnitt löpande under utbildningen gör att det känns lättare, säger Jonna.
En fördel är att utbildningen är tillgänglig under en längre tid – det går att stoppa mitt i och logga ut för att nästa dag logga in igen och fortsätta på samma ställe.
Föreläsaren lika viktig digitalt
Den som läser speakertexter och den som syns som föreläsare i filmerna blir naturligtvis väldigt viktig för helhetsintrycket när hela utbildningen görs digitalt. Det är viktigt att det är personer som talar tydligt och i lugn takt. - Så var det i den här utbildningen.
Tumme upp för utbildningen
- Avslutningsvis vill vi säga att vi är nöjda med den här utbildningsinsatsen. Bara det att det gick att genomföra mitt i pandemitider är bra, upplägget gick att anpassa för våra respektive behov och responsen från medarbetarna har varit positiv.
Så det är tumme upp från Haparanda och Övertorneå!
GastroMerit har utbildningarna branschen behöver
Kursen finns att boka via Martin & Serveras utbildningsverksamhet, GastroMerit. Där finns ett starkt utbildningsprogram för medarbetare inom restaurang och storkök. GastroMerit arbetar nära branschen för att hålla koll på vilka kompetenser som efterfrågas och på så sätt kunna skapa utbildningar och kurser som möter kundernas verkliga behov.
Läs mer om GastroMerit!