– Vi har jobbat med den här utvecklingsmodellen i drygt tio år, säger Louise Söderqvist, marknadschef, Sorundahallarna. Vi tar helt enkelt producenterna i handen, blir deras stöd och leder dem hela vägen ut på marknaden. De har idéerna och vi har kontakterna som kan hjälpa dem att testa och utveckla produkterna samt att ge feedback.
Utvecklar och stöttar svensk livsmedelsproduktion
Producenterna får en kortare startsträcka och en bättre förståelse för vad som krävs. Det möjliggör intäkter för dem under utvecklingsfasen av produkten och det finns vägar för att skala upp verksamheten när det blir aktuellt.
– Gemensamt för de här producenterna är att de är fortfarande är ganska småskaliga och söker efter någon som kan hjälpa dem ut på food service-marknaden.
– Vi driver den här modellen för att utveckla svenska gastronomi, säger Per Idlund, kategorichef, Martin & Servera. Det hjälper oss att bredda och göra vårt sortiment mer spännande, men det är också viktigt ur ett större perspektiv. Sverige och svensk livsmedelsproduktion behöver nya produkter och nya idéer.
– När kunder och producenter möts – då händer det grejer, säger Louise. Tillsammans med kunder kan vi hjälpa producenter att utveckla intressanta produkter som marknaden vill ha. Vi vill ju att producenterna ska växa och må bra som företagare.
Högt förtroende på marknaden
Martin & Servera-gruppen har ett systematiskt arbetssätt med kunskapsöverföring längs hela kedjan från start till etablerad produkt. Utvecklingsmodellen skapar struktur, hjälper producenterna att utvecklas och gör att kunderna får tillgång till ett brett och tryggt sortiment.
Genom ett långsiktigt, trovärdigt och engagerat sätt att ta hand om nya livsmedelsföretagare har Martin & Servera-gruppens bolag skapat ett förtroende på marknaden.
– Vi blir ofta kontaktade av producenter som vill leverera till Martin & Servera-gruppens kunder, säger Per. Ibland får vi tips och önskemål från våra kunder, ibland hittar vi guldkornen genom vårt breda kontaktnät. Det är ett ständigt pågående arbete.