Din order- & leveranskalender
= vald leveransdag
= tillgänglig leveransdag
= beställning lagd
Välj datum för inventering/prisberäkning

background
Inspiration

Eye tracking-studie visar vad gästerna fokuserar på under restaurangbesöket

Inspiration

Digitala verktyg för en smartare restaurangbransch

Digitaliseringen ökar – många har tillgång till internet och fler och fler använder det dagligen. Naturligtvis tar digitaliseringen också mer plats i restaurangvärlden. Här berättar vi om några smarta digitala verktyg som underlättar för dig som driver restaurangverksamhet och samtidigt förbättrar upplevelsen för dina gäster.
Inspiration

Öka lönsamheten och få större kontroll över din verksamhet

Vi möter Rikard Lindqvist som är kursledare i Revenue Management hos Martin & Serveras utbildningsverksamhet GastroMerit. Han berättar om utbildningens innehåll och hur du gör för att öka intäkterna på det du gör bra.
Skogs- och hygienföretaget SCA har genomfört en eye tracking-studie där restauranggäster fått bära uppkopplade glasögon med mikrokameror som registrerar vad blicken fastnar på. I den europeiska undersökningen deltog 3000 restaurangbesökare.

"Eye tracking-verktyget visar hur besökare tittar på detaljer runt om i restaurangen."

Malin Herrmann, produktchef Horeca på varumärket Tork, SCA.
Undersökningen visade att gästerna registrerar detaljer på borden, bakom bardisken och inne på toaletten. De tittar också noga på inredningen och studerar allt från designmöbler till blommor.

"Resultaten från undersökningarna visar att det finns flera olika aspekter som bidrar till en positiv upplevelse. Inredningen, musiken, fint vikta servetter, ljus och blommor höjer till exempel det allmänna intrycket, medan toaletternas standard är en av de vanligaste orsakerna till att gäster i allmänhet är missnöjda när de besöker restauranger." förklarar Malin Herrmann.

Undersökningen visar att:

  • 6 av 10 har höga eller mycket höga förväntningar på inredningen och porslinet.
  • 8 av 10 tycker att restaurangerna borde satsa mer på dukningen.
  • 9 av 10 tycker att det är viktigt att restaurangtoaletten håller minst samma standard som restaurangdelen.
  • 60 procent tycker att högkvalitativa hygienprodukter är en förväntad standard på toaletterna.
"En viktig del av gästupplevelsen är att skapa en bra miljö även för personalen. När personalen är mer bekväm på jobbet, kommer gästerna att också vara det. Med rätt produkter för det dukade bordet och toalettutrymmet får personalen mer tid och ork att spendera på andra saker, som interaktion med gästerna." säger Malin Herrman.

Mer om Eye tracking-studien

Eye tracking-studien utfördes av Tobii på uppdrag av Tork i februari 2015. Undersökningen genomfördes av United Minds på uppdrag av Tork med 3087 respondenter på sex olika marknader (och som hade besökt en restaurang minst en gång under den senaste månaden). Eye tracking-datan visar så kallade heatmaps, där man kan se vad gästerna tittar på under restaurangbesöket. Eye tracking-­studien visade att vi fäster blicken på köket, matsalen och toaletten.

Läs mer Läs mindre

Vänta kvar, din sida laddas.