Restaurangbranschen växer och samtidigt är det svårt att få tag personal. Att vara en attraktiv arbetsgivare är det alla företag vill, och måste vilja vara. Annars är det svårt att konkurrera om de arbetssökande, som i restaurangbranschen nu är färre än vad det finns arbetstillfällen.
Anpassat program för att nå utsatta mål
För att hjälpa Erssons att nå sina mål har GastroMerit skapat en plan för kompetensutveckling av både ledare och medarbetare. Under en 3-års period får de kunskap inom ekonomi, ledarskap, service, produktkunskap och hållbarhet. Beroende på verksamhet och roll inom företaget anpassas även programmet för att Erssons ska nå utsatta verksamhetsmål för året.
”Ägarna på Erssons vet hur hård konkurrens det är om både kunder och duktiga medarbetare. De har valt att göra en långsiktig plan på att bli en attraktiv arbetsgivare för att kunna konkurrera om de arbetssökande. Lika viktigt är det att personalen de har trivs och stannar en längre tid, berättar Rosita Wilsson, chef GastroMerit, Martin & Servera.
”Vi märker ett enormt sug från våra kollegor att vilja utvecklas”, säger Jens Ersson och Peter Ersson. ”Kan det sedan smitta av sig på de nya medarbetarna som kommer till oss så har vi kommit en bra bit mot målet. Förhoppningsvis leder det till att allt fler duktiga personer söker sig till oss. På det sättet blir vår rekryteringsprocess snabbare och bättre”, fortsätter de.
”Kvaliteten på mat är en given faktor som många är väldigt duktiga på. Vi behöver därför vara bäst på helheten”, menar Jens och Peter.
Delvis ett nytt sätt att arbeta på
Kurserna Erssons valt finns i GastroMerits kursutbud, men det är ovanligt att kunder arbetar så pass långsiktigt med kompetensutveckling av sin personal.