Hej Roberto kan du berätta lite om dig själv och din bakgrund.
Jag har under många år verkat som affärs- och utvecklingskonsult inom ledarskap, organisationsutveckling och försäljning. Med en bakgrund från en restaurangfamilj och många år som ledare inom stora svenska bolag så arbetar jag strategiskt, taktiskt och operativt.
Var kommer ditt intresse för ledarskap ifrån?
Att vara ledare är inte alltid enkelt men samtidigt mycket spännande. Under åren har jag fått många insikter i hur ledarrollen fungerar från både kollegor och olika utbildningar. Att som ledare få möjligheten att se andra att växa och utvecklas i sin roll och tillsammans med sitt team är mycket tillfredställande. Att bilda ett ”lag” som fungerar och strävar mot samma målsättning och lyckas är bland det roligaste som finns.Vad får man lära sig under utbildningen?
Det beror lite på vilken kurs du väljer att gå, men några lärdomar som många tar med sig är t.ex. skillnaden mellan chef och ledare, hur du blir mer affärsmässig och hur du sätter mål som ledare. Du kommer också få insikter om vad du gör när gruppen inte fungerar och hur du driver utveckling med coaching som verktyg. Detta brukar uppskattas av många.Vad är det viktigaste man ska ta med sig från din kurs?
Att alla ledare är olika och att det är du som går kursen som behöver utgå från dina starka sidor och vad du själv vill utveckla. Efter kurserna har du både karta och kompass för hur du vill utveckla ditt eget ledarskap i framtiden.Har du något exempel där det har blivit en stor förändring i hur gruppen/verksamheten jobbar efter att personen har gått kursen, och på vilket sätt blev det en förbättring?
Det är egentligen inte utbildning i sig som många eftersöker när de går Restaurant Manager-utbildningen, utan förändring och tips på hur de kan förbättra sig själv och sin verksamhet. Här kommer några bra exempel jag har fått höra från tidigare kursdeltagare:”Jag som ledare kan nu styra mitt team bättre mot de uppsatta affärsmål som är satta av ägarna. Det har gjort att försäljningen och arbetstillfredsställelsen har ökat och vi når våra mål.”
”Med större förståelse för min affär kan jag nu ta bättre beslut och därmed har också effektiviteten förbättrats avsevärt i teamet.”
”Genom att anpassa mitt ledarskap har dialogerna och kommunikation förbättras och vi har äntligen större förståelse för varandra. Våra möten är nu både roliga och effektiva och alla vet sin roll och vad de ska göra.”
”Att få insikt i hur jag bör arbeta strukturerat som ledare i kombination med att utveckla och coacha mina medarbetare har målen inte bara nåtts utan även överträffats.”
”Nu förstår jag mitt eget ledarskap och hur jag ska arbeta med mindre press och stress som resultat. Jag lärde mig skapa rutiner och hur viktig medarbetaransvaret är för utveckling och balans.” (Sagt av en deltagare som alltid släkte ”lampan” sist på kontoret).
Diplomerad Restaurant Manager
Utbildningen Diplomerad Restaurant Manager vänder sig till dig som jobbar i drift på restaurang, bar eller café, har det direkta mötet med gästerna och som vill lära dig mer om merförsäljning.Syftet med utbildningen är att ge dig ökad kunskap i form av teorier, modeller och verktyg för att driva en lönsam och effektiv restaurangverksamhet. Verktyg och kunskap som lyfter dig en nivå, så att du kan se verksamheten som en helhet.