Sedan sommaren 2016 testas nattleveranser till restauranger i Stockholms innerstad. För oss på Martin & Servera innebär det ett mer effektivt utnyttjande av bilarna och snabbare leveranser till dig som är kund. På sikt bidrar nattleveranser även till en bättre trafiksituation och en bättre miljö.
Projektet drivs av Stockholms stad i samarbete med forskare och näringsliv, bland annat Martin & Servera. I Stockholm är det förbjudet att köra tunga lastbilar mellan kl. 22-06, vilket innebär att den tunga trafiken konkurrerar med all annan trafik dagtid. Därför ville Stockholms stad testa nattliga leveranser med specialbyggda, tysta bilar och i början av augusti 2016 rullade Martin & Serveras första nattransport ut.
"De kunder som varit med i testet är mer än nöjda. Vi fick ändra rutinerna lite eftersom det innebär att någon måste finnas på plats och låsa upp hos kunden eller se till att chauffören får nycklar. Då kan chauffören se till att varorna hamnar på plats i kylar och frysar." säger Håkan Ekmyr, transportchef på Martin & Servera.
När personalen kommer på morgonen är varorna färdiga att packas upp. Projektet Off Peak fortsätter och vår dispens är beviljad för 2020. Buller, arbetsmiljö och transporteffektivitet utvärderas löpande.
Transporter som minskar miljöbelastningen
84 procent av Martin & Serveras egna lastbilar drivs av det fossilfria bränslet HVO, hydrogenererade vegetabiliska oljor – ett fossilfritt biobränsle tillverkat av slakteriavfall eller olja från växter. HVO-bränsle gör att koldioxidutsläppen minskar med upp till 90 procent. På våra sidor om vårt hållbarhetsarbete kan du som är intresserad läsa mer om hur vi arbetar med transporter, som är en del av vår kärnverksamhet.