Din order- & leveranskalender
= vald leveransdag
= tillgänglig leveransdag
= beställning lagd
Välj datum för inventering/prisberäkning

background

Radisson Blu Waterfront & Stockholm Waterfront Congress Centre - Vinnare i Utmaningen 2019

Radisson Blu Waterfront & Stockholm Waterfront Congress Centre i Stockholm vann Utmaningen 2019 i tävlingsklassen Hotell, restaurang & café. De visar på stora ambitioner och högt engagemang för att driva förändring. De jobbar genomtänkt och strukturerat och sätter nya mål varje år. Ekologiskt används för att ge gästerna mervärde – i frukostmatsalen, på vinmenyn eller på konferensen. För att öka ekoandelen letar man volymprodukter att konvertera till eko. Senast byttes mjölet i konditoriet till ekologiskt.

På Radisson Blu Waterfront har Alexander Lindblad rollen som Executive Coordinator parallellt med rollen som Responsible Business Coordinator. Intresset för hållbarhet har han haft ändå sedan starten i hotellbranschen då han gick en treårig utbildning i Schweiz. Där fanns ett stort fokus på hur man bedriver en hållbar verksamhet. Radisson Blus företagsfilosofi om att göra en positiv skillnad för såväl kunder, anställda och samhälle var en av anledningarna till att han för fyra år sedan sökte sig dit.

 

”Dagligen finns runt 800 gäster i hotellet och i konferensdelen uppemot 3 000. Räknar vi med alla måltider i de olika delarna i hotellet: frukost, lunch, middag, room service och bar hanterar vi runt 800 enskilda beställningar per dag. I kongressen kan vi servera upp till 3 000 personer under en eventuell galamiddag. Med så pass stora volymer blir det snabb skillnad om vi byter en konventionell råvara till en ekologisk”, säger Alexander Lindblad.

Pionjärer inom hållbart ansvar

Alexander beskriver att viljan att delta i Utmaningen inte bara grundar sig i deras höga ambitioner om att vara pionjärer inom hållbart ansvar och ta reda på hur de står sig mot andra aktörer i hotellbranschen, utan även att skapa en dialog som utvecklar.

”Vi vill vara med och bidra till diskussionen om hur hotellindustrin kan arbeta mer ansvarsfullt och hållbart. Hotell innebär ofta stora anläggningar och det gör att vi har en verklig chans att göra skillnad. Vi vill skapa dialog, inspirera och utveckla både branschen och vår egen verksamhet för att bli ännu bättre”, säger Alexander.

 

För att öka andelen ekologiskt i verksamheten har de arbetat brett och involverat medarbetare i hela företaget, något som varit en nyckel till framgången.

 

”Varje morgon serverar vi en frukostbuffé och vi strävar efter att den bara ska innehålla produkter och råvaror som är ekologiska. Oavsett vad gästen väljer ska beslutet per automatik innebära en ekologisk måltid”, säger Alexander.

 

"Oavsett vad gästen väljer ska beslutet per automatik innebära en ekologisk måltid."

Alexander Lindblad

Stort utbud av ekologiska drycker

Även när det kommer till viner har Radisson satsat på att göra valet enkelt för gästerna. Husets vin är ekologiskt och de ser till att redan vid planeringsfasen för event lyfta fram de ekologiska viner som matchar menyvalen. På så sätt kan gästen på en gång välja ekologiskt, utan att behöva fråga om hjälp. Utöver ekologiska viner erbjuds också ett brett utbud av ekologisk öl.

 

”Här är planeringen och dialogen kring drycker och mat väldigt viktig. Förutom ekologiskt satsar vi på att hitta produkter som är närproducerade och skapar menyer baserade på säsong och tillgänglighet. Hur kan vi utmana och tänja gränserna för att ha så liten miljöpåverkan som möjligt? Det är frågor som alltid är i fokus”, berättar Alexander.

Ekologiskt mjöl 

Ett av de senaste hållbarhetsinitiativen var att byta allt mjöl i konditoriet till ekologiskt. Oavsett handling är ambitionen på Radisson Blu Waterfront att arbeta tillsammans och involvera personalen i hållbarhetstänket för att alla ska kunna bidra med hållbara lösningar.

 

”Alla ska kunna påverka och känna att vi jobbar tillsammans för att nå ett mål. När man uppnår effekten av det sprutar idéerna från verksamheten. En viktig och rolig del är när personalen ser att idéerna blir till verklighet och skapar en konkret skillnad – då sätts bollen i rullning. För att ta reda på hur vinstpengarna kan få störst effekt i vår verksamhet har vi satt ihop en grupp som heter Responsible Business från olika delar av hotellet som gemensamt ska bestämma hur vi ska investera för att fortsätta påverka hållbarhetsbitarna i en positiv riktning”, säger Alexander.

Tre tips från Radisson Waterfront Blu för dig som vill öka andelen eko:

  1. Våga sätt utmanande mål för hur många procent ekologiskt ni vill ha. Tänk till och lägg vikt vid att det ska vara just utmanande – inte bekvämt.
  2. Involvera alla i personalen – öppna för dialog och idéer! Om alla är med i tankesättet och bär det med sig i vardagen blir processen att öka ekologiskt mycket enklare.
  3. Visa att verksamheten är angelägen och förmedla en tydlig vision. Låt sedan alla bidra och då kommer resultaten av sig själva.

Läs mer

Hållbarhet

Utmaningen – Martin & Serveras hållbarhetstävling

Sedan 2011 har vi varje år anordnat en tävling för våra kunder och leverantörer. Genom den vill vi lyfta viktiga frågor inom hållbarhet och ansvar samt inspirera till förbättringar. Tidigare tävlingar har rört frågor som mångfald, vegetarisk mat och minskat matsvinn.
Inspiration

Pumpans förskola, Södertälje kommun - Vinnare i utmaningen 2019

Pumpans förskola i Södertälje kommun vann Utmaningen 2019 i tävlingsklassen Vård, skola & omsorg. På Pumpans förskola lyckas de erbjuda en hög andel ekologiskt och samtidigt hålla budget. Här finns en ambition att förmedla viktig kunskap om bra, hälsosam och hållbar mat till morgondagens konsumenter. Brinnande engagemang, pedagogisk ambition och mycket hårt arbete har gjort att Pumpans Förskola lyckats. Redan idag har de en ekoandel på över 80 %.

Läs mer Läs mindre

Vänta kvar, din sida laddas.