Atria berättar om sitt hållbarhetsarbete och sina två pionjärprojekt; alternativa proteiner och smarta etiketter.
”Vi är mest kända som en leverantör av kött och korv, men vi försöker verkligen ligga i framkant när det gäller hållbarhetsarbete. Därför känns det extra roligt att vinna en tävling i just hållbarhet!” säger Jonas Högberg, Key Account Manager på Atria, när vi ringer upp honom.
CSR-grupp håller ihop arbetet
I tävlingsbidraget beskrev Atria hur de jobbar tvärfunktionellt med hållbarhetsfrågorna. En CSR-grupp med representanter från olika delar av organisationen jobbar för att driva aktuella projekt framåt och har även i uppdrag att varje år ta fram en gemensam hållbarhetsrapport för koncernen.
”I vår CSR-grupp sitter åtta personer och vi har möten fyra gånger per år. Här stämmer vi av var vi står och vart vi vill, när det gäller våra olika projekt som vi siktar på att ha i mål år 2020. Vi är duktiga på gränsöverskridande samarbeten och det måste man vara i en stor organisation som Atria. Här samarbetar Food Service, Retail, Fast Food och alla andra ben inom företaget, med representanter från bland annat innovation, inköp och sälj.” berättar Jonas.
Hållbarhet som motto
Atrias motto är: ”Good food - Better mood”. Det innebär att arbeta på ett hållbart och ansvarsfullt sätt genom hela livsmedelskedjan. Hållbarhetsstrategin är uppbyggd kring tre perspektiv: socialt, miljömässigt och ekonomiskt. Ett av de tuffa delmålen som ska nås till år 2020 är att minska CO2-utsläppen i produktionen med 50 %. Detta görs bland annat genom att byta till en biopanna. Det är en investering på 28 miljoner som minskar CO2-utsläppen med 4000 ton per år. Ett annat mål som ska nås till 2020 är att minska matsvinnet i produktionen med 25 %.
Alternativa proteinkällor för en hållbar framtid
”Atria har ett brett sortiment med allt från kött, korv, pålägg, vegetariskt, fisk, delikatesser och kyckling. Vi har en tro på framtidsprojekt och att kunna göra saker ännu bättre, vilket leder oss in på två av våra pionjärprojekt.” förklarar Jonas.
Ett av dessa projekt handlar om insekter som alternativ proteinkälla. Här stöttar Atria pågående forskning i ett projekt finansierat av Vinnova. Forskningen ingår i projektkategorin ”Utmaningsdriven Innovation”.
”Det här projektet tog egentligen avstamp ur Ridderheimsrapporten, en trendspaning som vi gör vart tredje år. Här visade analysen att insekter ses som en alternativ proteinkälla för västvärlden i framtiden.”
När kommer vi att börja äta insekter till frukost?
”Idag är inte insekter godkända som livsmedel i Sverige. Vi tittar på tester där insekter används som en ingrediens i till exempel korv och hamburgare, för att dryga ut kötthalten men fortfarande ha ett högt proteininnehåll. Idag har vi till exempel en middagskorv som innehåller morot. Precis som vi idag använder morot i en korv, skulle insekter kunna användas i korv. Men än så länge är det bara forskning och personligen tror jag insekter i mjölform är det vi kommer börja konsumera om vi väl når dit i framtiden.”
Både i Danmark och i England har man redan börjat etablera insektsanläggningar. På EU-nivå klassas insekter som Novel Food och i vissa länder är insekter redan godkända som livsmedel.
”Tittar man på Mexiko så är det ett land med 300 arter registrerade som livsmedel. Vi vill gärna hjälpa till att kartlägga om insekter är ett bra alternativ för svenskar, hur de kan användas och om det är ett hållbart inslag för svenska livsmedelsindustrin.” förklarar Jonas.
Smarta etiketter som känner hur livsmedlet mår
Ett annat hjärteprojekt är det om smarta etiketter. Här stöttar Atria företaget Innoscentia som utvecklar en smart lösning för att mäta hållbarhetstiden för livsmedel.
”Att minska matsvinnet står högt upp på vår agenda. Innoscentias smarta etiketter är något som vi tänker att vi kan applicera på till exempel korv, kött och kyckling. Etiketterna förstår hur livsmedlet mår genom att analysera den naturliga gas som livsmedlet utsöndrar vid nedbrytning. På så vis kan vi påvisa ett mer riktigt bäst-före-datum och minska matsvinnet genom att bra mat inte slängs. När vi når dit då har vi nått väldigt långt. Det är något som gynnar alla, både grossister, restauranger, butiker och konsumenter.”
Planen är att börja rulla ut en form av lösning redan 2019 och att komma igång på några av Atrias egna produkter