När Jan Lövgren och Bo-Henrik Jakobsson grundade Barkonsult var de besvikna på det magra utbud av barutrustning som fanns i Sverige och ville ha mer professionell utrustning att arbeta med. De började importera utrustning från USA, och inom kort anlände den första produkten, en droppkork. Det dröjde sedan inte länge förrän de importerade allt fler produkter och såg sitt företag växa.
”När vi började var Sverige ganska hårt reglerat och få hade fullständiga rättigheter. Detta förändrades gradvis under åren, både gällande utbudet men också hur vi svenskar förhåller oss till alkohol. Vi har vuxit med den här utvecklingen och lagt till nya produkter till vårt sortiment under åren”, säger Jan Lövgren.
"Allt började med en droppkork."
Viktigt med helhetssortiment
Med sin långa bakgrund och sitt utbredda kontaktnät i branschen har Barkonsult lyckats få in sina produkter i så gott som alla barer, caféer och restauranger i Sverige.”Det finns nog inte en bar i hela Sverige som inte har någon produkt från oss. Det spelar ingen roll om du kommer till stadshotellet i Haparanda eller en liten cocktailbar vid Hornstull”, säger Markus Lundström, marketing/product manager på Barkonsult.
Markus började arbeta hos Barkonsult för ungefär 5 år sedan, när behovet fanns att bli ännu vassare på alkoholdelen. Markus, som arbetat som bartender i över 20 år, ansågs vara det perfekta tillägget i företaget. Markus jobbar med allt från inköp och statistik, till sälj och marknadsföring. Tillsammans med Jan är det även hans ansvar att ta in rätt produkter till rätt kund.
”Vi har en riktigt kvalitativ och bred spritportfölj med många bartenderfavoriter, glas för alla typer av serveringar och kan även erbjuda utrustning för de extra insatta, som exempelvis nördiga japanska barverktyg”, säger Markus.
Att kunna erbjuda allt från utrustning till alkohol är viktigt för Barkonsult.
”När vi fått in en kund via något spritmärke brukar de även se vår fulla potential med glas och övrig utrustning eller tvärtom, att en glas- eller utrustningskund upptäcker vår unika spritportfölj. Därför är det viktigt att ha ett komplett sortiment och att kunna erbjuda helhetslösningar till våra kunder”, säger Markus.
"Det finns nog inte en bar i hela Sverige som inte har någon produkt från oss."
Trender i baren
Markus menar att det är viktigt att snappa upp aktuella trender i branschen för att hela tiden utveckla sortimentet.”Det finns flera olika trender, men hos de absoluta topp-barerna ser vi ganska komplexa smaker med många olika ingredienser. Både olika nischade spritprodukter och egengjorda cordials och syrups, där cocktailen ofta är ”pre-batchad” för en snabbare servering. Även klassiker, men med barernas egna varianter av dem, är vanligt på drinklistorna."
"I och med den rådande Corona-situationen och alla utmaningar som branschen har ställts inför, ser vi även enklare serveringar som highball-drinkar, gärna med lite alkoholsvagare produkter, med endast ett fåtal ingredienser. Twist and Sparkle-flaskor där man kolsyrar en cocktail direkt i en flaska istället för att tillsatta kolsyrade mixers är också en trend vi sett den senaste tiden.
Dessutom är det viktigt att servera drinken med ett helhetstänk, med ett snyggt glas som är rätt för en specifik cocktail, garnering och bra ingredienser. Här kan vi verkligen hjälpa till med alla delar”, säger Markus.
En annan stark trend är hållbarhet och att branschen har börjat att tänka mer på hur produkter kan återanvändas för att minska påverkan på miljön.
”Vi säljer till exempel flera olika sugrör i alternativ till plast. Det finns ett stort ökat intresse av sugrör i olika bambumaterial, rostfritt stål, papper och glas”, säger Markus.
Viktigt med samarbete
Jan och Bo insåg tidigt att om de skulle kunna växa i den takt de planerat behövde de samarbeta med en större leverantör som har ett mer utvecklat distributionsnätverk och fler säljare. Därför inledde de samarbetet med oss på Martin & Servera.”Jag tycker att Martin & Servera är ett lätt företag att arbeta med. De har korta beslutsvägar och det har känts lätt för oss att kunna fortsätta att introducera nya produkter och att vara flexibla med leveranser”, säger Jan.
Något som hjälper de snabba leveranserna är Barkonsults stora lager där flera tusen olika produkter lagerhålls. Det skapar trygghet för kunder att snabbt kunna få sina beställningar. Barkonsult bedriver numera också sin verksamhet i Köpenhamn, Oslo och Madrid. Målen de närmsta åren är att expandera internationellt och få samma framgångar i hela Skandinavien som man redan fått i Sverige.