Tack vare sin långa historia har ARC genom åren lyckats bygga upp ett vidsträckt distributionsnät där de idag säljer sina produkter i över 160 länder. Stora företag som exempelvis IKEA och Marriott Hotels har insett kraften i detta och låtit ARC stå för tillverkningen av en stor kvantitet bordsprodukter till sina organisationer runt om i världen.
Förutom huvudfabriken i Frankrike har ARC produktion i Ryssland, Kina, Dubai och USA vilket gör att de enkelt kan distribuera sina produkter till jordens alla hörn. Vad som ytterligare skiljer ARC från konkurrenterna är bland annat deras stora roll inom business-to-businessområdet där de står för betydande tillverkning för exempelvis Coca-cola.
ARC brinner dock först och främst för sina egna nyskapande kollektioner som under årens lopp delats in i fem olika undergrupper. Två av varumärkena, Arcoroc och Chef & Sommelier, riktar sig mot restaurang- och hotellvärlden, Dessa finns i vårt sortiment och går att köpa direkt i vår e-handel.
Grundligt designarbete
Laurent Chignon på ARC är Foodservice Grand Director över dessa två varumärken och berättar om de fyra faser som de vanligen går igenom när man tar fram ny design till sina produkter.
”Under första fasen gör vi en grundlig analys av hur marknaden ser ut. Vad efterfrågas? Under alla faser i processen har vi en dialog med experter inom området. Servitörer, kockar och människor som jobbar inom restaurang får komma med synpunkter för att vi inte ska missa någon viktig aspekt”, säger Laurent.
I designteamet jobbar 25 personer, och i steg två sammanställs ett underlag till dem att arbeta utifrån. Steg tre innebär att de tar fram en prototyp som sedan får testas av utvalda aktörer i branschen.
”Ibland när vi har skapat en fin design på en produkt får vi tillbaka kommentarer som ”Jättefint, men jag kan inte stapla och förvara dem” eller ”De står för instabilt i diskmaskinen”. Det är därför det är så viktigt för oss att få input utifrån i det här stadiet”, förklarar Laurent.
Den sista fasen är när produkterna är ute på marknaden och man fortsätter att förfina designen utifrån den respons man får från köparna.
Trender och nyheter i baren
Laurent kan se hur exempelvis vintage har växt som trend i barmiljöer.
”Människor idag eftersöker sådant som är gammalt och genuint. En bartender som arbetar på en ny cocktail blandar hellre till en egen syrup än använder en industritillverkad och eftersträvar också att glaset ska gestalta samma känsla. Det är en trend som kommer att hålla i sig och därför vill vi ge bartendern rätt verktyg för att följa den”, säger Laurent.
En nyhet som ARC just nu arbetar med att utveckla är krus och bägare som följer den populära tiki-trenden. En stilart som hämtar sina exotiska former och sin varma atmosfär från den Polynesiska kulturen.
”Vi kommer att presentera en ny vision och vinkel på tiki-stilen”, försäkrar Laurent.
"Vi kommer att presentera en ny vision och vinkel på tiki-stilen."
Produktion som aldrig vilar
Globalt arbetar runt 10 000 människor för ARC, och bara på huvudfabriken i Frankrike jobbar ca 5000 anställda i skift dygnet runt, alla dagar på året.
”När man sätter igång en tank för glasmassa går det inte att stänga av den, utan då får den vara igång oavbrutet i många, många år”, säger Laurent.
Nuförtiden görs de flesta arbetsmoment i tillverkningen maskinellt, där glasföremålen pressas i formar och bearbetas. Däremot upptar övervakning, underhåll och kvalitetskontroll mycket manuell tid på det stora produktionsgolvet. Och energikonsumtionen är väldigt hög.
”För närvarande använder vår produktion lika mycket energi som staden Strasbourg i Frankrike, men det är något som vi aktivt jobbar med för att förbättra”, berättar Laurent.
De har också gjort stora framsteg i att minska sin vattenförbrukning, vilken mellan 2008 och 2012 minskade med 10 % genom att återanvända vattnet. Och fabrikernas restavfall är faktiskt nästan obefintlig. Alla föremål av glas, opal och kristall som uppvisar någon slags defekt smälts om och blir till nya produkter.
”Det är en av materialets stora skönheter. Går det inte att sälja så krossar vi det och slänger tillbaka det ner i tanken med glasmassa”, säger Laurent.