Huhtamaki tillverkar serveringsförpackningar av alla dess slag – bägare och tallrikar av papper, takeawayboxar, skålar, sugrör och annat engångsmaterial. Här tillverkas Martin & Serveras egna Formo-bägare för restaurangmarknaden, ett samarbete sedan 2017. I slutet av året är de aktuella med en ny större fabrik i Finland.
Från godistillverkare till förpackningsfabrik
Huhtamaki har en lång historia av tillverkning med en rad olika produkter. Heikki Huhtamäki, son till bagaren i byn Kokkola, började tillverka godis 1920, och expanderade snabbt till andra produkter som bröd, läkemedel, mat och dryck. 1959 blev bolaget börsnoterat och i början av 1960-talet började de investera i förpackningar. Dotterbolaget Polarpak blev den största producenten av pappersmuggar i Europa och vid millenniumskiftet gick Huhtamaki över till att endast tillverka förpackningar.
Idag har den globala koncernen tillverkning i över 70 fabriker och verkar i över 34 länder runtom i världen. Verksamheten är uppdelad i tre affärsområden, förpackningar för servering, förpackningar till livsmedel såsom tandkräm och godis, och fiberförpackningar såsom äggkartonger.
"Vi tillverkar så praktiska och hållbara produkter som möjligt."
”Här i Hämeenlinna tillverkas pappersförpackningar till restaurangmarknaden. Du finner till exempel våra populära pappersbägare hos Martin & Serveras kunder, och på stora snabbmatskedjor som Max och McDonald's. Vi tillverkar så praktiska och hållbara produkter som möjligt, med en hög kvalitet och matsäkerhet”, berättar Tiina Jussila, marknadschef för Huhtamaki Foodservice Nordic Oy.
Hållbara och innovativa produkter
Produktion i egna fabriker världen över möjliggör att de har koll på hela kedjan. Alla produkter har miljön i åtanke, och det märks att hållbarhet genomsyrar hela företaget. Allt material som används till produkterna är antingen återvunnet eller av träd från PEFC-certifierade skogar - hållbart skogsbruk. Nästan 90 procent av produktionssvinnet återvinns till nya produkter."Största utmaningen just nu är att utveckla fler produkter som går att återvinna."
Huhtamaki är duktiga på att ta fram hållbara, innovativa produkter. En stor del av engångssortimentet är gjort av förnybart material.
”Största utmaningen just nu är att utveckla fler produkter som går att återvinna. Vi har tagit fram ett förnybart växtbaserat plastmaterial som är gjort på sockerrör och cellulosa istället för olja. Det återstår att se om det kommande EU-direktivet anser att den typen av plast är okej”, säger Tiina.
Inom en snar framtid lanserar de en rad produktnyheter i fiber istället för plast. Några exempel är kaffelock, take-awaylådor och sugrör. Plastsugrör kommer de att sluta helt med innan 2021, när EU-direktivet skall träda i kraft. På koncernnivå jobbar Huhtamaki med lobbying för bättre återvinningssystem i länder med utvecklingspotential, som till exempel Storbritannien. En annan del i miljöarbetet är att informera kunderna om hur produkterna ska återvinnas.
Ny fabrik ger ökade möjligheter
Den nya fabriken i Hämeenlinna kommer möjliggöra en ännu mer hållbar och effektiv produktion av foodservice-produkter, genom ett modernt LEANproduction system.
”Den gamla fabriken byggdes i början på 60-talet. Till slut blev den för svår att bygga ut till den storlek fabriken behöver vara idag, och var opraktisk. Den nya är mer genomtänkt”, förklarar Tiina Jussila.
Flera miljöaspekter har tagits hänsyn till. Bland annat släcks lamporna automatiskt när ingen är på plats, uppvärmning av kontoren sker via värme från de egna maskinerna och från jordvärme, och utskriftsfärger i skrivare har bytts ut till vattenbaserade. Huhtamaki är minst sagt ett innovativt företag som ständigt utvecklas med framtiden.
Formo anpassar sina produkter
Huhtamaki tillverkar de stiliga bägarna i Martin & Serveras egna varumärke Formo.
Det är nu beslutat att Martin & Servera successivt under 2019 kommer byta ut beläggningen i sina Formo-bägare till en förnybar PE-beläggning.
”Det innebär att bägarna efter det kommer att vara av 100 % återvinningsbart material. Ett viktigt steg för oss i vår strävan att införa fler fossilfria produkter i sortimentet”, säger Jennie Stensson, Sortiments- och inköpschef för non food på Martin & Servera.