Allt började vintern 2008 i tyska Hamburg då de tre vännerna Jakob Berndt, Felix Langguth och Paul Bethke bestämde sig för att tillsammans göra något för att bidra till en bättre värld. De tre unga tyska entreprenörerna sa upp sig från sina jobb och satte igång med att omvandla visionerna om socialt entreprenörskap till verklighet. Det gick snabbare än de hade kunnat ana.
Produktutvecklingen av det som skulle komma att bli ChariTea och Lemonaid tog fart hemma i Jakobs kök. Idén gick ut på att skapa god lemonad och tedrycker, som skulle vara ekologiska, Fairtrademärkta och helt utan tillsatser. Redan sommaren 2009 var produktionen för stor för att kunna hanteras hemma och de tog hjälp av ett litet företag i södra Tyskland för att fylla flaskorna.
Finansiering av välgörenhetsprojekt i utvecklingsländer
Ingredienserna kommer från småskaliga jordbrukskooperativ i Sri Lanka, Paraguay, Mexiko och Sydafrika. Genom Fairtrademärkningen betalar företaget högre priser för råvarorna men stödjer samtidigt ett rättvist och humant jordbruk. För varje såld flaska avsätter de också fem cent som går tillbaka till egna välgörenhetsprojekt i länderna där ingredienserna odlas.
Hittills har försäljningen av Lemonaid och ChariTea bidragit till att över 4 miljoner euro kunnat investeras för att bygga solkraft och skolor.
För den hälsomedvetna gästen
Med Lemonaid och ChariTea kan du erbjuda dina gäster både ett rättvisemärkt och hälsomedvetet val. ChariTea är färskbryggda isteer i olika smaker och Lemonaid är lemonad tillverkad från juice, aldrig koncentrat. Båda dryckerna är helt fria från konserveringsmedel, artificiella sötningsmedel och artificiella smaker. De är Fairtradecertifierade och 100 % ekologiska. Helt enkelt drycker som gör gott både för kroppen och omvärlden.