Vindkraft driver bryggeriet
Att brygga öl är energikrävande och för att minimera påverkan på naturens resurser har det amerikanska bryggeriet New Belgium Brewing investerat betydande summor i energieffektivitet och värmeåtervinning. Ett exempel på deras engagemang i frågan är att de 1999 som första bryggeri fick hela sitt elbehov tillgodosett från vindkraft.
Belgien inspirerar
Bryggeriet har drivits miljövänligt från första stund. Kanske är det ingen slump att grundaren Jeff Lebesch 1988 gav sig ut på en resa genom Europa på just cykel. Som passionerad hembryggare inspirerades han av belgisk ölproduktion. Och väl hemma i Fort Collins i Colorado startade han och hans fru, Kim Jordan, New Belgium Brewing 1991.
Ett av bryggeriets första kommersiella öl var Fat Tire Amber Ale, vars recept inspirerades av Jeffs cykeltripp mellan bryggerierna i Belgien. Under åren har den belgiska inriktningen fortsatt och genom att bryggmästaren Peter Bouckaert adderats till teamet har de utvecklat en mängd sorter.
I bryggeriets breda sortiment finns idag ett tiotal året runt-öl samt tjugo experiment- och säsongsöl. De mest kända ölen är, förutom Fat Tire Amber Ale, New Belgium Abbey, 1554 Enlightened Black Ale, Ranger IPA, La Folie, Trippel och Lips of Faith.
Framgångsrik hantverksbryggare
Framgångarna har inte låtit vänta på sig, 2006 nåddes en produktionsvolym på över 112 miljoner liter och med över sjuhundra anställda är New Belgium Brewing det fjärde största hantverksbryggeriet i USA.
Bryggeriet har vunnit ett oräkneligt antal priser vid Great American Beer Festival och World Beer Cup. Men minst lika många spaltmeter har skrivits om deras hållbarhetsarbete. Förutom att deras el kommer från vindkraft så återvinner de 99,8 procent av sitt avfall. De har även reducerat vattenförbrukningen markant.
Bryggeriet bidrar också med pengar till miljöinriktade organisationer och genom sin medverkan i kampanjen Brewers for Clean Water har de donerat nära en halv miljon dollar för att rädda lokala vattendrag.
Samarbetar med andra mot gemensamma mål
Ett av deras mest uppmärksammade projekt bland ölentusiaster är samarbetet med Ben & Jerrys. Tanken med New Belgium Salted Caramel Brownie Brown Ale – en mörk ale smaksatt med vanilj och choklad – är att öka kännedomen om organisationen Protect Our Winters, vars syfte är att minska effekterna av klimatförändringar i USA.
Delat ägande sedan 2013
Att driva ett företag på ett hållbart sätt kan handla om mer än valet av elleverantör eller graden av återvunnen energi. Det blev bryggerivärlden varse 2013. Då kallades samtliga medarbetare på New Belgium Brewing till ett stormöte. Företagets vd, Kim Jordan, hade en nyhet att berätta. Och inte vilken som helst.
När hon sa att hon hade sålt bryggeriet tappade hela lokalen kollektivt hakan – sålt till vem? Hon bad personalen att öppna de kuvert som placerats ut på deras stolar. Inuti fanns en spegel, vilket var hennes sätt att säga att medarbetarna nu var de nya ägarna.
Kanske kommer New Belgium Brewing att gå i bräschen även för ett ökat medbestämmande i branschen, som ett naturligt steg i bryggeriets hållbarhetsarbete.
Vill du veta mer? Ta gärna kontakt med ditt närmaste säljkontor. Våra specialistsäljare inom vin, sprit och öl hjälper dig gärna!