Din order- & leveranskalender
= vald leveransdag
= tillgänglig leveransdag
= beställning lagd
Välj datum för inventering/prisberäkning

background
Inspiration

Vilken färg är bäst för din restaurang?

Färger finns överallt, de påverkar vårt humör och vårt beteende. Här får du inspiration och intressant fakta om färger. Informationen* är hämtad från ett experiment där man mätt restauranggästernas hjärnvågor och hjärtfrekvens för att undersöka hur de reagerar på olika färger. Förhoppningsvis kan du få hjälp att hitta rätt färg till din servering eller restaurang.

Grön – Meditativt

Mätningen visade att den gröna färgen hade en vitaliserande och stärkande effekt, var djupt avkopplande och visade på förbättringar i immunförsvaret. Hjärtfrekvensen låg också under genomsnittet. Den gröna färgen beskrevs som avkopplande, lugn och välkomnande. En miljö för återhämtning och läkning, snarare än spänning och romantik.

Svart – Sofistikerat

Svart är en komplex färg. Den uppfattades som exklusiv, modern, sofistikerad men samtidigt lite ovälkomnande och tråkig. Den uppfattades klart och tydligt som lämplig för sofistikerade evenemang där man lämnar barnen hemma. Hjärnvågsmätningarna visade på höga nivåer av kreativitet och upphetsning, men också lägre nivåer av koncentration – vilket gör färgen mindre lämpad för affärssammankomster.

Blå - Lugnande

Mätningarna av den blå färgen visade att den hade en djupt avslappnande effekt. Den fick även höga utslag på kreativitet och känslomässig anknytning. Detta återkommer också i beskrivningen av den blå färgen som välkomnande, lugn och avkopplande. Blått ansågs fungera bra för sammankomster med familj och vänner, för frukost eller kaffe, men inte lika bra för exklusiva restaurangupplevelser eller affärssammankomster.

Vit – Exklusivt

Den vita färgen stod ut genom att den gav låga utslag inom alla hjärnvågsfrekvenser. Detta visar att det är en neutral färg som kan fungera lite som ett blankt papper för gästernas förväntningar. Vitt uppfattades också som den bästa färgen för affärssammankomster. Färgen uppfattas som exklusiv och modern, men fick låga utslag för känsloupplevelser som glädje och spänning. En lämplig färg för att skapa neutrala miljöer som inte distraherar gästerna.

Mer från Tork

Inspiration

Framtidens hygienlösningar bygger på återvinning och återanvändning

Tork är ett varumärke som står för innovation och utveckling. När Essity, företaget bakom Tork, nu ställer om till ett mer cirkulärt samhälle introduceras smarta och hållbara lösningar på löpande band – Tork PaperCircle, Tork PeakServe och Tork EasyCube är tre av de senaste innovationerna.

Läs mer Läs mindre

Vänta kvar, din sida laddas.