- När coronapandemin bröt ut hade vi pågående etableringar som vi behövde fullfölja. Med facit i hand är vi glada för det. Det gav en effekt i hela kedjan och gjorde att vi vågade titta framåt och utveckla verksamheten. Strategin i fortsättningen går även den ut på att våga vara långsiktiga för att bygga organisationen och verksamheten runt det. En dag vänder det, vi vet bara inte exakt när, säger Simon Wanler, vd för Bastard Burgers.
Med korta sittningar, en stor andel försäljning via avhämtning och upparbetade samarbeten med utkörningstjänster var Bastard Burgers bra riggade för coronapandemin. För att kunna leverera goda hamburgare även till den som inte känner sig bekväm med att äta på restaurang har kedjan lanserat ett hemmakit med alla delar som behövs för att själv återskapa en hamburgare i sann Bastard Burgers-anda.
"Personalens stora engagemang har betytt enormt för verksamheten under den här perioden"
- Vi hade mycket på plats, men samtidigt har det krävts mycket av oss alla. Personalen har anpassat verksamheten i både i stort och smått – bland annat har de minskat antalet sittplatser, öppnat för beställningar via telefon och utveckla nya hygienrutiner. Deras stora engagemang har betytt enormt för verksamheten under den här perioden, säger Simon Wanler.
Niklas Heinermark, CPO på Bastard Burgers, fortsätter:
- Det har varit en tuff period där vi optimerat både kostnader och bemanning. Samtidigt har vi lärt oss mycket inför framtiden. Vi har fått till ett ännu närmare samarbete internt och även med Martin & Servera där vi har kontakt nästan varje dag. Det har nog aldrig varit så stort fokus på prognoser och lagersaldon som nu och det är arbetssätt vi med glädje tar med oss in i framtiden.