Reportaget är från 2017
"Vi har världens bästa gäster. De jobbar ju med mat, ser detaljerna och uppskattar det där lilla extra som vi tycker är kul." säger Anders Åhsberg.
Populär salladsbar
Bistrot präglas av en varm saluhallskänsla. Salladsstationen ligger till exempel i en del av restaurangen som liknar ett växthus.
Salladsbuffén består av tio olika salladsförslag. En del är rena råvaror, andra är färdigblandade sallader. Här finns också Keso, krutonger och rostade frön.
Lunchrestaurangens största utmaningar
Utmaningen med att driva en lunchrestaurang är att servera en bra variation av maträtter. Kockarna använder säsongens råvaror så långt det är möjligt och lagar all mat från grunden.
"Vi har ju samma gäster alla dagar. Det gäller att tänka till så att maträtterna är spännande och överraskande varje dag." säger Anders.
Så märks rätterna
Balans kallas den maträtt som är gluten- och mejerifri och som inte innehåller tillsatt socker.
Bondens val är den dagens rätt som innehåller svenskt protein (eller MSC-märkt fisk), närodlat och ekologiskt.
Varje dag serveras tre dagens; en vegetarisk rätt, en kötträtt och en fiskrätt. Lunchpriset ligger på 90 kronor. Till det serveras soppa, sallad, egenbakat bröd och hemgjort smör.
"Dessutom erbjuder vi våra gäster att de kan köpa med sig eventuellt överblivna portioner hem för halva priset." säger Anders.
"Ifall det blir något över, det är inte alltid det blir det." tillägger köksmästare Fred Wilhelmson.
Det personliga mötet i luckan
I luckan står två kockar och lägger upp portionerna. Det gör det enkelt för gästerna att styra hur stor portion de vill ha.
"Det blir också snyggt upplagt. Och så kan kockarna svara på frågor. Det personliga bemötandet är viktigt för oss. Vi vill skapa en helhet för gästen under hela besöket. Det ska kännas lätt och genomtänkt för kunden." säger Anders.
Kockarna på Bistrot trivs bra med att möta kunderna i luckan och att kunna få direktrespons på maten de lagat. Dessutom minskar svinnet genom den personliga serveringen.
"Vi gillar gästkontakt. Gästerna ska känna att de kan lita på oss och att de alltid kan fråga oss om de undrar över något." säger Fred Wilhelmson.
Provsmakningar av dagens lunchrätter
Varje dag före lunchen samlas personalen för att provsmaka och provlägga lunchmaten. Och varje dag efter lunchserveringen hålls ett snabbt personalmöte för att gå igenom vad som var bra och mindre bra vid dagens servering. Sedan sätter man igång att förbereda morgondagens serveringar.