I början av november 2016 slog Bounce upp portarna till sin första anläggning i Sverige; en 4200 kvm stor lokal belägen i Kungens Kurva, söder om Stockholm. Planen är att öppna totalt tolv anläggningar i Skandinavien under de kommande fem åren.
"Det svåra för oss just nu är att hitta tillräckligt rymliga lokaler på bra platser där folk är i rörelse. Redan 2017 öppnade vi i Malmö och Göteborg. Vi letar även efter lokaler norr om Stockholm, i Oslo och i Köpenhamn." berättar Sandra Dahlman Tham som ansvarar för marknadsföringen på Bounce.
Strumporna visade vägen
Det australiensiska konceptet Bounce finns redan etablerat i flera länder. Här i Sverige och Skandinavien drivs Bounce som franchise och i styrelsen finns grundare från ApoEx, Happy Socks, Mojang och andra välkända bolag.
"Det började komma in väldigt stora beställningar på Happy Socks-strumpor från Australien. Självklart blev man nyfiken på hur det kunde komma sig. Det visade sig snart att de greppvänliga strumporna användes av de som hoppade på Bounce-anläggningarna, och på den vägen är det." förklarar Sandra.
Nyfiken på att veta mer om Bounce?
På Bounce hemsida hittar du mer information och kan boka ditt besök.
På Bounce välkomnas besökare från tre år och uppåt. Konceptet är enkelt: Här handlar det om att röra på sig men att samtidigt ha så kul att man knappt märker av träningen. Bland de som kommer till Bounce finns både de som redan håller på med actionsporter, men också de som är nyfikna på att prova.
"I vår action-äventyrs-tränings-park erbjuder vi något för alla! Du kan hoppa studsmatta, köra parkour, slam dunk, prova vår ninja warrior-del och gå på trampolin- och bounce fit-klasser, för att nämna några aktiviteter."
Hälsotema i restaurangen
Kontakten med Martin & Servera togs några månader innan öppnandet. Valet av leverantör avgjordes på kraven att kunna leverera fort och ha bra priser.
"Vi har inte kört samma upplägg som i Australien när det kommer till maten. Istället har vi satsat på mycket bättre mat som är välgjord och hälsoinriktad. Det matkoncept som vi arbetat fram tillsammans med Martin & Servera och konceptutvecklaren Lars Wahlström är som en blandning mellan Espresso House och Joe & The Juice." säger Sandra.
I restaurangen finns plats för 100 sittande gäster. Det säljs bland annat matiga sallader, paninis, hamburgare med gott brioche-bröd, hembakad pizza och olika caférätter. Den som är ansvarig för anläggningen i Kungens Kurva är före detta personlig tränare och det är uttalat att maten ska vara god men också bra ur näringssynpunkt.
"Många av de som äter hos oss är föräldrar som väntar på sina barn. Vi vill att det ska kännas fräscht. Vi har till exempel valt att avstå från läsk till kalasen och istället gör vi egen lemonad. Vi säljer också olika juicer, Snapple, bubbelvatten och Vitamin Well."
Rätt personal med hjälp av speed dates
Rekrytering av bra personal, både till restaurangen och till övriga tjänster, hittades genom speed dates. Konceptet hämtades från Bounce i Australien där cv:n och personliga brev skippats helt. Istället för att utannonsera specifika tjänster så fick den som sökte jobb kryssa i vad som kändes mest intressant att jobba med.
"Vi fick in så mycket som 700 ansökningar till 85 lediga tjänster. Av dessa valde vi ut 400 personer som fick komma på speed date hos oss. Sedan sållade vi ner till 120 personer som fick komma tillbaka och genomföra olika grupparbeten."
Sandra berättar att det var väldigt god stämning och mycket skratt under rekryteringsdagen. Alla 85 tjänster kunde tillsättas på detta sätt, varav nio tjänster till restaurangen.