Docklands anspelar på rejvklubben Docklands som låg i området och hade sin storhetstid runt millennieskiftet. Rejvkulturen är en röd tråd i verksamheten och ska märkas i allt från inredning och meny till hur maten presenteras i avslappnad miljö. Medvetenhet är en annan central punkt och Docklands jobbar med att göra medvetna inköp med fokus på regionala produkter. Att drycken är en viktig del av upplevelsen på Docklands är det ingen tvekan om.
"Att ha fokus på dryck är viktigt för att vara attraktiva. Gästerna förväntar sig en balans mellan mat och dryck och för oss är det viktigt att ha dryck som funkar ihop med menyn. När det gäller öl är det som kvarterskrog viktigt att ha en vettig öllista: att man kan välja allt från en bra lager till en mikrobyggd öl." berättar Thomas Hulldin.
Viktigt med kunnig personal
Trender är inte i fokus på Docklands. Filosofin kring både mat- och dryckesmenyn är att den ska vara tillräckligt bred, så att den som är ute efter något traditionellt och den som är ute efter något mer extremt båda hittar något de gillar. När det gäller dryckesmenyn vill Docklands kort och gott tänka smart och få volym.
"Något vi märker är att fler och fler blir mer medvetna om vad de dricker. Våra gäster har bättre koll på till exempel vin och olika druvor än vad de hade för några år sedan. Vi får fler frågor som är mycket mer exakta och det är viktigt att vi vet vad vi pratar om när kunden frågar och att vi har välutbildad personal. Det är mer fokus på alkoholfria alternativ än förut och det funkar inte att bara ha någon alkoholfri ölsort. Där är medvetenheten kring utbudet ännu högre och vi måste se till att ha ett intressant sortiment." berättar Thomas Hulldin.
Att driva en lönsam verksamhet
Lönsamhet är naturligtvis en viktig del i att driva en restaurang. Thomas berättar om hur han ser på försäljningen av dryck och mat för att skapa lönsamhet;
"Det ska finnas god dryck så att människor kan hänga här och ta ett glas eller två. Det kan leda till att gästerna är kvar och käkar efteråt också. Då har drycken bidragit till matförsäljningen. Tillsammans blir det en bra totalaffär och det är den som är intressant som krögare. Många snackar om att man tjänar pengar på öl och vin, och det gör man till viss del. Den stora vinsten med dryck är att det kräver färre personal som arbetar med det jämfört med samma summa i matförsäljning." säger Thomas Hulldin.
En liten portfölj med leverantörer
Docklands jobbar med få väl utvalda leverantörer och försöker även där att vara medvetna.
"Vi gör medvetna val med samarbetspartners och att jobba schysst är utgångspunkten. Jag tror på att gå "all in" med de få vi har, och då tror jag att vi får tillbaka mycket mer än att vara en liten kund till flera leverantörer. Sedan är det viktigt att ens huvudleverantör vill samma sak som en själv och att man kommer överens. Det är också viktigt att grossisten eller samarbetspartnern trendspanar för att kunna hjälpa till med sortiment efter behov, så att det lirar." berättar Thomas Hulldin.