När Andreas tog över Glassmagasinet byggde han om det till sitt eget och tog över lokalen vägg i vägg för att göra den till ett café. Glassmagasinet säljer sin egentillverkade glass och den finns i ungefär 80 olika smaker. De köper också in glass från andra tillverkare. 2016 var Glassmagasinets rekordår hittills – på en dag kunde de sälja 1500–2500 liter glass och ha närmare sju tusen gäster.
På Glassmagasinets meny finns många spännande smaker – både klassiska och experimentella. Rabarber, popcorn, björnbär/vattenmelon, citron och "sea salted caramel" är några av favoriterna. Glass som smakar som mat är något som också finns på menyn. Glassmagasinet tillverkar bland annat chèvre-, honung- och pinjenötsglass och sill- och gräslöksglass. Den sistnämnda har blivit en tradition till midsommar.
Säsongsverksamhet – intensivt arbete året om
För Glassmagasinet är det naturligtvis allra mest att göra på sommaren, men resten av året är det också full fart. Andreas håller bland annat glasskurser för de som vill lära sig mer om glasshantverket.
"Det är mindre att göra under försommaren, men då är det mycket jobb med att ta fram nya smaker och att hitta personal till sommaren. Jag jobbar i sex månader – från morgon till kväll. När vi stänger Glassmagasinet för säsongen i mitten av september tar jag en eller två månader ledigt. Efter det börjar förberedelserna inför nästa sommar. Då börjar jag laborera och ta fram nya smaker i min lilla fabrik som jag har i Stockholm." berättar Andreas.
Glassförsäljning på turisttäta Gotland
Gotland är ett turistparadis där det händer mycket. Det har byggts en hamn för utlandsfärjor och varje sommar är det många evenemang som lockar besökare. De flesta som kommer från hamnen passerar Glassmagasinet. Att driva en glassbar på ett populärt turistställe gör att det kan komma väldigt mycket människor på kort tid. Från öppningen vid sju på morgonen till klockan åtta kan det komma runt 200 personer.
"Det mest utmanande är att ta hand om alla kunder samtidigt. Det är många barnfamiljer som kommer hit och ibland kan det komma in fem skolklasser samtidigt. För många av våra kunder är det viktigt att få snabb service. Vi har många anställda och det gör att vi kan ge snabb och bra service, utan att tappa vår höga kvalitet. Den snabba servicen är väldigt uppskattad. Förutom feedback om vår goda glass är det många som hör av sig och berättar om hur nöjda de är med just servicen." berättar Andreas.
Att sälja glass på sommaren i Sverige kan verka riskabelt med tanke på det varierande vädret. Till skillnad från vad man kan tro, är strålande sol inget måste och regn inga större problem.
"Vi säljer glass oavsett vad det är för väder. Allra mest glass säljer vi när det är halvbra väder, för då är folk på stan och då hittar de hit. Om det regnar är många inomhus och om det är sol är de på stranden. Men om det regnar är det inte hela världen, vi har 250 sittplatser och 133 stycken är inomhus." berättar Andreas.
Trendigt med gluten-, socker- och laktosfri glass
En trend som syns nu är gluten- och laktosfri glass. Efterfrågan på sojabaserad och sockerfri glass ökar också. I stället för socker är det många kunder som vill ha glass sötad med det naturliga sötningsmedlet Stevia.
"För oss är det viktigt att alla kan äta vår glass. I vårt gluten- och laktosfria sortiment har vi inte bara traditionella smaker, utan vi experimenterar och kommer med spännande nyheter även där. Vi har till exempel en ölsorbet i vårt otroligt stora utbud med 24 laktosfria sorbeter." berättar Andreas.