Vi slår oss ner i den tjusiga matsalen. Här pryds väggarna med gamla fotografier av platsens historia; Synden i Mölle. På slutet av 1800-talet var detta en plats man besökte i hemlighet för att, fullt påklädda, umgås både män och kvinnor för att bada - något som ansågs syndigt på den tiden. Badplatser var annars separata för dam och herr.
– Att vi, två män som lever tillsammans, 100 år senare kan driva restaurang och café på den här platsen är en symbolik för hur mycket som har hänt. Historien här är en viktig del i vårt koncept och jämställdhetsarbete, säger Mattias.
Matti och Andy (som de kallas) öppnade tillsammans Ransvik havsveranda i april 2019. De är båda norrlänningar och visste inte särskilt mycket om Skåne innan de landade här. Det var under en semester i landskapet som de av en slump hittade Kullaberg.
– Vi blev kära i platsen direkt och kände att det nästan var ödet att vi snubblade förbi här just när det var till salu, säger Matti.
Blev större än tänkt
– Det skulle bara vara jag och Andy, och kanske någon som hjälpte till i kassan, och någon i disken. Redan första dagen kom det nästan 100 gäster, vilket var över förväntan. Med den bakgrunden värnar vi lite extra om den mysiga känslan - att vi ser och ger tid åt varje gäst, säger Matti.
2019 fick de utmärkelsen ”Skånes bästa café”. Det gav mycket publicitet och gjorde att fler hittade hit. – Då blev vi bra malliga! Att vi, två norrlänningar, dimper ner i skånska myllan och ansågs värda titeln ”Skånes bästa” var väldigt roligt, säger de i mun på varandra. Framgången tror de bottnar i helhetsupplevelsen som erbjuds.
– Förutom kombinationen av att äta fantastiskt gott i en vacker miljö tror vi att många gäster uppskattar detaljerna - i allt från valet av musik, ljudet av vågskvalp, doften av blommor och nybakade kanelbullar till att serveras perfekt tempererat hantverksvin och såklart personalen som ler och är uppmärksamma, säger Matti.
En crossover mellan svenska 20-talet och Medelhavet
Säsongsrestaurang
Eftersom de driver en säsongskrog har vädret en stor påverkan. Fint väder betyder extra många gäster. Restaurangen erbjuder bordsplacering både inne och utomhus. Totalt finns det 220 platser, 100 platser inomhus varav 120 ute. Med den matematiken kan man snabbt räkna ut att alla lunch-och fikasugna gäster inte får plats samtidigt. Trappen utanför är nästan ständigt fylld av köande gäster.
– Vi skapade en yta som vi kallar för "solhyllan". Där kan de som köar ta ett glas bubbel, must eller vad som önskas medan de väntar, berättar Matti.
Matfilosofin REKO
Val av råvaror
– Vi köper tomater från en lokal odlare, som inte innehar någon märkning då det är för dyrt. Men samtidigt driver de sin odling så proffsigt det går, och transportsträckan innebär endast 22 minuters färd i vår biogasbil, säger Andy. Matti tar vid och fortsätter: – Vi kan ta räkor som exempel: handskalat låter jättehärligt, men vad som inte framkommer är att de räkorna ofta fångats i Norden för att sedan transporteras ända till Afrika där de skalas för hand av underbetalda arbetare, för att sedan skickas tillbaka. Det är inget vi vill bidra till och köper därför maskinskalade räkor, från Martin & Serveras egna varumärke.
– För 10 år sedan kostade en ekologisk gurka dubbelt så mycket som en konventionell, men idag är priserna nästintill detsamma. Utvecklingen har skett på grund av stor efterfrågan. Samma effekt kan vi i restaurangbranschen åstadkomma tillsammans! Ju fler som väljer ekologiska produkter desto fler kommer att vilja producera det, vilket i sin tur ökar tillgängligheten och sänker priserna. Vi vill starta en rörelse och visa att det är möjligt att driva en lönsam krog med kvalitativa råvaror, trots högre råvarukostnad.
"Vi vill starta en rörelse och visa att det är möjligt att driva en lönsam krog med kvalitativa råvaror, trots högre råvarukostnad."
– Vi fick precis potatis av en bonde från Farhult, en rar farbror på runt 80 år som är otroligt noggrann i sitt arbete - han odlar den godaste potatisen som finns. Vi jobbar med riktigt fina råvaror, men ändå får vi mest komplimanger av gästerna för potatisen, det är roligt! Det går inte en enda dag utan att någon berömmer potatisen.
Planering av menyer
– Först presenteras en vårmeny, det är en smal meny som sträcker sig under en månad ungefär. Nästa meny är försommarmenyn där vi kan ta utsvängarna lite mer då vi har ”lagom” många gäster. Den har vi under perioden maj till strax innan midsommar. Därefter kommer sommarmenyn som erbjuds till mitten på augusti och är anpassad för att kunna hantera högre belastning i köket. Avslutningsvis har vi höstmenyn, som innebär en mer arbetad meny likt försommarmenyn, förklarar Matti.
Menyn används även som ett kommunikativt medel där man kan läsa om bland annat Reko och dess innebörd. Där specificeras dessutom råvarans historia.
Smart meny - minimalt svinn
"Gamla hederliga metoder som användes förr för att få maten att räcka till är något vi tagit fasta på."
Personal i säsong
Gott samarbete med Martin & Servera
- Välj råvaror med bra marginal, som inte skenat iväg i pris. Exempelvis musslor, bönor och linser -proteiner med förhållandevis lågt pris.
- Byt ut produkter - öka mängden basvaror och minska råvaror med högre inköpspriser.
- Hitta smakförhöjare till billigare råvaror. Smaksätt basvaror med olja, vinäger, råsaft och kryddor - det ger ny karaktär.
- Specificera varifrån varan kommer på menyn. Det är skillnad på att presentera ”böngryta” och ”böngryta på ekologiska bönor från Råstorps gård”- ge mervärde och ta betalt!
- Var inte dumsnål. Ha hög närvaro av kompetent och ”stark” personal, det ger avkastning i form av nöjda gäster som återvänder och merförsäljning varje dag.
- Hitta en balans i rätterna på menyn, vissa råvaror innebär högre råvarupriser och andra bättre marginal, men på dagens slut jämnar det ut sig. Vissa rätter hjälper andra.