Din order- & leveranskalender
= vald leveransdag
= tillgänglig leveransdag
= beställning lagd
Välj datum för inventering/prisberäkning

background
Inspiration

Cocktails and sweets på Kung Carls bakficka

Cocktails and sweets


Konceptet serveras varje lördag på Kung Carls bakficka klockan 17-19:30.

Här kan du läsa mer och se menyn.

Lördag, när eftermiddag går över till kväll. Efter shoppingrundan. Innan en sen middag eller efter en lång lunch, brunch. För att du gillar det söta, eller bara vill hänga i en härlig bar som andas tidigt 1900-tal. Sippa på en cocktail och avnjuta något sött till. Känns det lockande? Konceptet heter Cocktails and sweets och finns på Hotel Kung Carl i Stockholm.

Hotel Kung Carl lanserade förra året ett nytt koncept i sin nybyggda bar, "Cocktails and sweets". De säger sig ha kombinerat de bästa av tre världar: Afternoon tea, Brunch och After work. De har inte fel. Arbetade cocktails kombineras med utsökta minidesserter i en fantastisk miljö som inbjuder till att sitta länge.

En atmosfär som andas tidigt 1900-tal

Att komma in i baren som ligger jämte hotellets reception inbjuder till ett lugn, trots det ständiga flödet av gäster. Att sitta här är att ta en paus. Känslan infinner sig att luta sig tillbaka och betrakta omgivning och interiör. Varför inte med en cocktail i handen?

Det finns en platsbyggd soffa längs med den ena väggen, mjuka skinnfåtöljer runt mindre bord och baren har höga fåtöljer klädda i mjuk sammet.

"Ambitionen är att baren ska vara hjärtat av hotellet och vara en ombonad, välkomnande och självklar mötesplats för både hotellets egna gäster och för gäster utifrån." har Therese Hammar, VD för Hotel Kung Carl, sagt.

Varför cocktails and sweets?

Vi träffar krögaren tillika delägaren Jan Andersson. Jan är kusin till vd:n Therese Hammar. Detta är ett familjeägt hotell och det känns. Här är familjärt. Jan har jobbat i restaurangen sedan starten 2004.

Vi möter även hovmästaren tillika sommelieren Andreas Kensén. Andreas tillträdde sin roll för tre och halvt år sedan.

"Bruncherna på helgen är populära hos oss, men mina tankar gick kring hur vi ska fylla glappet mellan brunchgästen och bargästen på kvällen. Jag ville hitta nåt härligt som passade brunchpubliken. Diskussionen gick runt att börja med Afternoon tea, men det kändes inte rätt för oss. Då kom idén att utifrån våra desserter på brunchen och à la carte´n skapa ett dessertbord med miniatyrer utifrån dessa två menyer. Vi skulle erbjuda gästen ett dessertbord i kombination med cocktails från vår nybyggda cocktailbar." berättar Jan.

Fler gäster nu än för ett år sedan

Det är nu november 2017 och man har varit igång med konceptet i ett år. Målet, att fylla glappet under eftermiddagen med fler gäster, är uppnått.

"Idag har vi kanske halvfullt under tiden vi serverar cocktails and sweets." förklarar Jan.

"Jag tycker att responsen har varit bra. Svårstartat i början, som med alla nya koncept som ska sättas, men det börjar att trilla in folk från gatan och många frågar om det. Det har helt enkelt blivit bättre och bättre. Intresset har väckts och konceptet har utvecklats sedan starten." fyller Andreas i.

Cocktails som möter det söta i desserterna

Andreas berättar om hur en cocktail ska vara för att kunna matcha det söta i desserterna. Det är viktigt att den inte är för spritig och inte heller för syrlig eller söt. Det behövs balans, men alltid en liten sötma.

"Vi har lärt oss att det viktigaste är att drycken är balanserad så att smakbilden inte sticker iväg åt något håll. Det måste finnas plats för smakerna i bakverket. Sen är det självklart så att olika cocktails kan smaka bättre eller sämre med en viss dessert. Den kan få möta både kraftig choklad, syrlig citron eller äpplen med smak av kanel." berättar Andreas.

Nyckeln är att skapa kombinationer som ger en balans.

"Vår Smokey Joe som vi gör på whiskeyn Ardbeg rundas till med honung, ingefära och timjan. Den är vår machodrink som oftast beställs av den tuffare killen."

Andreas Kensén, hovmästare och sommelier

"Det går inte att ha en drink som passar med alla desserter. Det är som med all annan mat i bufféform, det går inte att matcha en smak med alla andra smaker" inflikar Jan.

Cocktailbaren driver försäljning

Sedan dess att baren byggdes om till en cocktailbar har försäljningen av cocktails ökat. Cocktails står nu för 50 procent av dryckesförsäljningen i baren.

"Tidigare var vin och öl de mest förekommande beställningarna bland våra bargäster, och cocktails eller drinkar mycket mer sällsynta." berättar Jan.

"Violette, det har blivit vår signaturdrink. Jag älskar viol!" säger Andreas entusiastiskt.

Och efter att ha smakat denna signaturdrink blandad på viollikör, gin, Chambord och syra från lime och citron, samt sockerlag, kan vi inte annat än instämma. Det är nåt helt nytt och det är fantastiskt gott.

En cocktailmeny med gästen i fokus

"Vi kan göra vilken cocktail som helst som gästen vill ha. Självklart går det även att få en alkoholfri cocktail. Vi har även kaffe, alternativt te, om man föredrar det till det söta." förklarar Andreas.

"Vi i baren jobbar på samma sätt med en alkoholfri drink som en drink med alkohol. Vi frågar alltid gästen om smakpreferenser, som sött, syrligt eller fruktigt. Och utifrån svaret skapar vi drinken. De sköna barstolarna gör ofta att gästen som ska ta en drink sitter kvar för fyra drinkar!" säger Andreas Kensén och skrattar.

Vi förstår varför, här råder en avslappnad familjär stämning. Servicen och handlaget är på plats. Det är en liten tillflyktsort från det höga tempot precis utanför dörren.

Läs mer Läs mindre

Vänta kvar, din sida laddas.