Det är visserligen högsäsong, men betydligt lugnare än vad det brukar vara. Beläggningen på Lapland Resorts är cirka 50 procent lägre jämfört med en normal vintersäsong,
”Ja, det är ju inga idealtider just nu, men vi är oerhört glada över att kunna hålla öppet trots corona-pandemin. Det positiva är att vi kan ta väl hand om alla gäster på ett riktigt bra sätt”, säger Christophe Risenius, sälj- och marknadsdirektör Lapland Resorts.
Till höger i bild: Christophe Risenius
Tapp av internationella gäster
Just nu är det som bekant ingen ström av norska och finska turister till Sverige. I princip är det bara svenska gäster som besöker Lapland Resorts på grund av pandemin.
”Vi saknar naturligtvis våra återkommande skandinaviska gäster, men även besökare från Kina och USA som annars brukar göra rundresor i norra Sverige”, säger Christophe. ”Normalt sett har vi en bred mix av nationaliteter, nu är det i princip 99 procent svenskar. Det är roligt att så många svenskar satsar på aktiviteter och upplevelser under sin hemester.”
"Normalt sett har vi en bred mix av nationaliteter, nu är det i princip 99 procent svenskar. Det är roligt att så många svenskar satsar på aktiviteter och upplevelser under sin hemester."
Fokus på gästupplevelsen
”Vi har tappat cirka 65 procent av restauranggästerna, eftersom vi har färre dagsbesökare och inga internationella gäster. Därför har vi bland annat skruvat lite i våra menyer och erbjuder fler traditionella svenska maträtter och norrbottniska specialiteter, som till exempel röding och ren.”
På Lapland Resorts håller i princip alla restauranger öppet, men öppettiderna kan variera på grund av gällande restriktioner och beläggning.
”Att säkerställa att middagsupplevelsen blir fantastisk och att den känns trygg ur smittskyddssynpunkt är en viktig del av vårt arbete.”
Målsättningen är att erbjuda superservice överallt – från mottagandet i receptionen, på restaurangerna och i upplevelserna och aktiviteterna på fjällen.
Leveranser tre gånger per vecka
När Lapland Resorts är fullbelagd en normalsäsong är det cirka 1 200 gäster per dag som genomför aktiviteter i fjällen, bor på hotellen och äter på restaurangerna.
Leveranser med livsmedel, dryck och annat kommer via Martin & Servera i snitt tre gånger per vecka.
”Vi har samarbetat länge och det är skönt att kunna lita på sin samarbetspartner. Martin & Servera förstår våra behov och ser alltid till att lösa alla utmaningar.”
Nattåg till Kiruna
Christophe poängterar att det är lätt att ta sig till Lapland Resorts, med till exempel tåg.
”Kliv på tåget på kvällen i Stockholm eller Göteborg och vakna upp i en fantastisk fjällmiljö dagen efter. Vi hämtar gästerna på tågstationen med egen transport. Och snöläget är fantastiskt just nu!”
”Här finns stugor och lägenheter som ligger bra till och där gästerna också kan vara lite avskilda om man så önskar. Vi anpassar oss efter gästernas behov. Det är viktigt att de som vistas här känner att det är säkert och tryggt här under sin vistelse”, säger Christophe.
"Vi anpassar oss efter gästernas behov. Det är viktigt att de som vistas här känner att det är säkert och tryggt här under sin vistelse."
Minskat antal säsongsanställda
Operationellt handlar det om att anpassa allt för en bra servicenivå. Den fast personalstyrkan är oförändrad, men antalet säsongsanställda har minskat något.
”Vi har annars många säsongsarbetare som återkommer år efter år. Det är skönt med bra personal som vi kan lita på och som sköter allt enligt de lite tuffare restriktioner som gäller just nu.”
Vackert året runt
Christophe är född i Paris och har vistats mycket i den europeiska fjällvärlden. Enligt honom är Norrbotten med Abisko och Kebnekaise den bästa platsen i hela Europa.
”Här är så oerhört vackert året runt.”
Bokningarna rullar in för perioden juli till september och Christophe ser positivt på den kommande säsongen.
”Vårvintern är fantastisk här, men sommaren är också en perfekt tid att vistas här uppe. Man kan vandra, cykla, fiska och vara ute tillsammans i den friska luften.”