Cassi beskriver sig som en unik oas i en snabbt föränderlig värld. Här hyllar de god, vällagad mat och sätter kvaliteten i första rummet. På menyn finns franska bistroklassiker som exempelvis steak minute och under lunchen skiftar de till svensk husmanskost.
Kvarterskrogen har under åren blivit ett stammisställe och middagar över generationerna är ingen ovanlig syn, även om coronapandemin delvis ändrat på det. Nu syns en tillströmning av nya gäster som är nyfikna på att testa den mysiga restaurangen på Östermalm i Stockholm.
Ni är vår kanske allra äldsta kund, hur började samarbetet?
Jag minns så väl mitt första möte med Bengt Oldmark som på den tiden ägde det lilla familjära Martin Olsson, och som under åren vuxit och blivit stora Martin & Servera. Jag var så nervös inför mötet och det var fantastiskt att få vara med. Jag var runt 19 år och då var det min pappa Yves Fitoussy som drev Cassi. I dag är det jag och mina två syskon som driver restaurangen, säger Michel Fitoussy.
"Martin & Servera har alltid haft en genuin önskan att allt ska fungera och det är något vi uppskattar."
Hur har ni upplevt de här 40 åren?
Vi hade en speciell relation från starten och vi var lite rädda att förlora den när Martin & Servera växte, men den familjära och personliga relationen har varit en röd tråd genom åren. Det är samma anda nu som då.
På fyrtio år är det klart att samarbetet svajat ibland, men det som är så fint är att ni alltid varit lyhörda för våra åsikter och alltid lyckats komma med en lösning. Det krävs en hel del för att någon ska komma emellan vårt samarbete. Martin & Servera har alltid haft en genuin önskan att allt ska fungera och det är något vi uppskattar.
Hur ser vi till att samarbetet fortsätter i minst fyrtio år till?
Relationen är det viktiga och vi uppskattar långsiktighet. Nu har vi faktiskt precis fått nya kontaktpersoner hos er och deras profiler känns jättebra för oss: de är kunniga, raka och tydliga. Vi har haft ett fantastiskt samarbete hittills.