På Östermalm i Stockholm har Roy och Mattias lyckats skapa just en söt drömvärld. Här finns mängder av bakverk i form av bland annat red velvet croissant, solbullar, donut salted caramel, cookies, devil's food chocolate cake och blåbärcheesecake. Det strömmar in mammor med barnvagnar, affärsmänniskor, skolbarn och alla andra möjliga gäster.
I september 2018 har det gått ett år sedan Mr Cake öppnade dörrarna för den ringlande kön av sötsugna gäster.
”Jag har alltid gillat den amerikanska stilen, det kanske beror på att jag har bott i USA i perioder. Det kanske också är den stilen jag är mest förknippad med. Jag tycker helt enkelt att det är roligare med stora, höga cakes än små, låga moussetårtor. Jag inspireras av det svenska fikat och av den franska stilen, det får inte bara bli smörkräm och frosting. Även om många bakverk här kan se mäktiga ut, är de lättare än vad de ser ut att vara”, förklarar Roy.Inga blommor, ingen saft
De fikasugna gästerna intresserar sig gärna för nyheter som matcha-te eller raw food-bakverk. Som konditor handlar det inte sällan om att hitta balansen i att ta sig an nya trender för att utvecklas och att stå stadigt i sin nisch.
”Även om alla trender inte tilltalar mig kan jag inspireras på ett generellt plan eller plocka upp en del, men på Mr Cake har vi en tydlig bild av vilka vi är och vilka trender som passar oss. Ofta har omgivningen höga förväntningar. En del personer verkar tro att jag är en slags guru bara för att jag vunnit priser som Årets Konditor, men jag har alltid varit ödmjuk och kört min egen grej. Det finns många duktiga konditorer i Sverige”, säger Roy.
Roy är inte rädd för att utmana det konventionella och skapa sitt eget. Lusten är vad som styr om bakverket består av nutella eller nyplockad rabarber.
”Naturligtvis värnar jag om fina och ekologiska råvaror, men jag försöker också se det från ett ekonomiskt perspektiv. Alla kan inte använda ekologiskt hela tiden. Jag vill bidra med kunskap om varför ekologiskt är bra. Sedan är jag övertygad om att de som bakar hemma gör så gott de kan. Om de använder ekologiska produkter är det bra, men allt behöver inte alltid vara det”, säger Roy.
”Jag gillar, som många andra, godis, nutella och marshmallows. Samtidigt förespråkar jag gärna närproducerade råvaror från bönder i trakten. Det viktigaste för mig är att mina bakverk ska visa vem jag är som person. Jag är inte en person som går runt och plockar blommor för att brygga egen saft, och då kan jag inte heller bygga min stil utifrån det”, fortsätter Roy.
Folkkär med fäbless för det enkla
Att förstå hur Roy lyckats bli folkkär är inte svårt. Just viljan att inspirera till bakning är något han håller varmt om hjärtat. I sina hittills fem kokböcker är temat amerikanskt med mottot att allt är enkelt att göra, alla kan slänga ihop en cookie.
”För mig är det naturligt att vilja lära ut och inspirera andra. Jag tycker att många recept inte stämmer överens med verkligheten eller är onödigt krångliga. Jag vill visa att det går att baka på sitt eget sätt och därför har jag i mina recept satsat på att behålla det enkla och förenkla det svåra. Allt handlar om att hålla det enkelt och jag blir glad av att det är fler än jag som uppskattar det”, säger Roy.
Utmanande plattform
Utöver passionen för bakning är den entreprenöriella delen som det innebär att driva ett café något som tilltalar Roy. Förutom tv och kokböcker är det viktigt med en egen plattform för att utvecklas.
”Jag har alltid haft en dröm om att starta eget, men det handlar också om att hitta någon att göra det med. I tre år med start 2015 jobbade jag och Mattias tillsammans på Tössebageriet och det var då vi bestämde oss för att köra ihop. Vi har olika bakgrunder där jag brinner mer för det visuella och han mer för det administrativa. Samtidigt har vi gemensamma mål och drivkrafter. Den ena hade inte kunnat skapa det här utan den andra”, säger Roy.
Kundbemötande, sociala medier och ledarskap är viktiga frågor på Mr Cake och det syns tydligt. Två sekunder på Mr Cakes Instagram kan få det mest svårflörtade bakverksblåbäret att tappa fattningen och fundera på vilken som är närmaste vägen dit. För att skapa kundbemötande och bra ledarskap är Mattias eller Roy alltid på plats och en klar del av gänget.
”Vi riktar oss till alla och välkomnar varje kund. Vi vill bemöta kunden på rätt sätt. Varmt, välkomnande och genuint är ledorden”, säger Roy.
"För mig är det naturligt att vilja lära ut och inspirera andra. Det bottnar också i upplevelsen att många recept är onödigt krångliga."
Bortom tårtbonanzan
Utanför caféet kan Mr Cake även stoltsera med en rymlig uteservering där solen gassar. Här får den som är glassugen chansen att frossa i just glass. Som en bonus till en hel utställning av glass och bakverk serverar Mr Cake, trots att Roy inte är överförtjust i matlagning, också lunch.
”Jag gillar mer att äta mat än att laga”, säger Roy och skrattar.
På menyn hos Mr Cake finns matigare varianter av den klassiska cafélunchen och visionen är att sticka ut genom att servera något roligare än smörgåsar och räksallader. Mest populär är deras falafelsallad med baba ganoush och rödbetshummus.
"Vi trodde att det skulle gå bra, men inte så här bra. Det är fantastiskt och vi är stolta över att ha blivit så etablerade. Planen är att fortsätta utveckla konceptet Mr Cake och öppna nya caféer på olika platser i Sverige."
Spridd fascination
Det är energikrävande att ligga i toppen, ha högt uppsatta mål och ett café som alla förväntar sig ska vara spektakulärt både när det gäller mat, bakverk och glass.
”Det handlar inte bara om vad vi serverar, utan om helheten och hur det är att vara här. Vi vill göra det mysigt och därför är sådant som val av växter och porslin viktiga. För att få ny inspiration reser jag mycket och dessutom är internet fantastiskt. Jag kan inspireras av andra eller så får jag bara en idé som jag testar. Tillsammans med sambon har jag en lägenhet i Barcelona och nu senast var vi i London. Men det kan räcka med att gå ut och äta middag med någon för att få energi och inspiration”, säger Roy.
Mr Cake har lyckats fascinera och inspirera en diversifierad publik. Förutom att locka sötsugna gäster från hela Sverige samlas här även turister som är sugna på att testa de svenskfranskamerikanska bakverken.
”Vi trodde att det skulle gå bra, men inte så här bra. Det är fantastiskt och vi är stolta över att ha blivit så etablerade på kort tid. Planen är att fortsätta utveckla konceptet Mr Cake och öppna nya caféer på spridda platser i landet. Det är mycket tack vare tv och böcker som vi lyckats nå ut och få en så pass bred publik”, säger Roy.Fyra snabba frågor till Roy:
Två favoritråvaror, vilka?
”Karamell och salt. Det funkar med allt!”
Vilket bakverk är lättare eller svårare att baka än man kan tro?
”Generellt sett är bullar lättare. Är man bara noggrann med utkavlingen så att det blir jämnt, tjockt och fint är det rätt enkelt. Men det kan också bli avancerat. Det gäller att vara noggrann och ha rätt redskap.”
Vilket bakverk är din favorit?
”Det beror på säsong, men en paj eller något chokladigt.”
Vilket bakverk är mest populärt?
”Devil's food chocolate cake, red velvet croissant och donuts kanske. Allt möjligt.”