The Old Brewer har redan hunnit få en hel del publicitet. Frågan är ofta samma, hur kommer det sig att de vågar öppna nytt under en av restaurangbranschens kanske svåraste tider? För Tim Barbour som tillsammans med Morre Varli ligger bakom satsningen i de tidigare ölbryggarkvarteren på Luntmakargatan i Stockholm var valet självklart.
"Vi tvekade aldrig riktigt. Jämfört med hur vänner från London och Paris beskriver situationen med nedstängningar av restauranger har vi klart bättre förutsättningar här som får hålla öppet. Att The Old Brewer har en nisch vi är rätt unika om och att vi har lång bakgrund i branschen tror jag också hjälper. Kan vi öppna och stå stadigt mitt i en pandemi kan vi klara allt", säger Tim Barbour.
"Kan vi öppna och stå stadigt mitt i en pandemi kan vi klara allt."
För ett halvår sedan hade vi hittat både Tim och Morre på Radisson Blu Royal Park Hotel i Solna, i roller som food and beverage manager respektive head chef. Men en coronapandemi satte stopp för den fortsatta resan när hotellets beläggning drastiskt minskade och de blev uppsagda. Fast beslutna att göra det bästa av situationen styrde de kosan mot Luntmakargatan 98. Nu är de inne på den sjätte veckan av en start som kan beskrivas som svängig och inget annat likt.
"Den första veckan hade vi fullsatt, nästa blev lugnare efter nya restriktioner och sedan vände det igen. På den korta tiden har det verkligen hunnit gå både upp och ned, men nu ligger vi på en stabil nivå. Under onsdagar, fredagar, lördagar och söndagar är våra femtio corona-anpassade sittplatser fulla, medan tisdagar och torsdagar är glesare. Även när det gäller lunchen ser vi stor variation från dag till dag. Vi försöker hela tiden göra det bästa av situationen och ser med försiktighet fram emot en bra december", säger Tim Barbour.
Utmanar svenskarnas syn på vad en pub är
En hel del av de som hittat till The Old Brewer är emigrerade britter – vissa redan stammisar. Den övriga skaran gäster är blandad och det är just så de vill ha det, med en grundtanke om att gastropuben ska vara ett “public house”. Hit välkomnas hemmajobbaren som kanske vill avsluta arbetsdagen med en lokal öl, familjen som vill avnjuta en klassisk söndagsrost i matsalen eller vännerna som vill starta med en cocktail och fortsätta med en oxfilé Wellington.
"Vår meny består av brittiska klassiker, men med en svensk touch."
"Vår meny består av brittiska klassiker, men med en svensk touch. Kantarellsoppa med rökt renkrisp och västerbottenost för tankarna norrut i Sverige medan något som de flesta rynkar på näsan åt när vi nämner det är chorizo scotch egg, ett kokt ägg inlindat i friterat chorizokött. Mer bekant brukar oxfilé Wellington vara och om jag måste välja något själv är det den, som vi dessutom är relativt unika om att servera. Vi använder svensk oxfilé från Närke tillsammans med vild svamp, parmaskinka och lindar in det i smördeg. Till det har vi tryffelduschesspotatis, bönor och rödvinssås. Vi har också populära vegetariska och veganska varianter med svamp i stället för kött", berättar Tim Barbour.
För den som inte vill äta på plats erbjuder de lunchen för avhämtning (med gratis kaffe) och likaså går utvalda rätter från kvällsmenyn att ta med hem. I dagarna öppnar de via Foodora för hemleverans av fish and chips till hungriga stockholmare som vill drömma sig bort till restaurangen och kanske till en resa utanför Sveriges gränser och närmare bestämt England.
"Vi har en tydlig vision med The Old Brewer och det är att visa svenskarna att en pub med god öl inte utesluter fantastisk vällagad mat på råvaror med hög kvalitet."
"Vi har en tydlig vision med The Old Brewer och det är att visa svenskarna att en pub med god öl inte utesluter fantastisk vällagad mat på råvaror med hög kvalitet. Det utesluter heller inte en ambitiös dryckesmeny med viner och drinkar. Jag är från London och har hunnit jobba både där och i Paris. Där är det vanligt med gastropubar medan de brittiska pubarna i Stockholm framför allt försöker återskapa vad en brittisk krog var för trettio år sedan. En del gäster ser förvånade ut när de öppnar dörren till The Old Brewery eftersom de föreställt sig vad de ser som en klassisk pub, så jag tror att vi har kommit en bra bit på vägen", säger Tim Barbour.
Femårsplanen innebär expansion och när 2021 är slut finns planer för ännu en restaurang, något som i nuvarande takt ses som fullt möjligt. För att realisera planerna har de tagit hjälp av Martin & Servera Restauranghandel och Galatea.
"Det känns skönt att vara under Martin & Servera-gruppens paraply och få stöd av de olika bolagen."
Missa inte:
Tims favorit är oxfilé Wellington i Stockholm, en rätt som är ovanlig på de svenska restaurangernas menyer. Hos The Old Brewer är den också väldigt populär i vegetarisk och vegansk tappning med svamp i stället för oxfilé. En klassisk söndagsrost med potatis och grönsaker kan du också äta här, och de är det första ställe att erbjuda denna omtryckta klassiker. Glöm inte att boka i förväg. Sist men inte minst, missa inte att det finns olika varianter av puddingar, Yorkshire-pudding är den mest populära.
Öppet:
Alla dagar för både lunch, middag, drinkar och fikajobb.
Bakom satsningen:
Tim Barbour, food and beverage manager, Morre Varli executive head chef och Martin Dixon som jobbar med marknadsföring.