”Jag minns när jag var tretton år och hälsade på min faster och hennes man i Mexico City, där han var ambassadör för Chile. Här fick jag se min faster styra lyxiga middagar och hur allt dukades upp. Det var fantastiskt att få kika in bakom kulisserna och det är min inspiration för vad jag tycker om vett och etikett än idag”, säger Mercedes.
Som general manager för Adam & Albins tre restauranger har Mercedes Bachelet gjort en stjärnkarriär sedan starten på en kvarterskrog i Uppsala på 1990-talet. Under åren har hon bland annat arbetat för Mathias Dahlgren och för Le Rouge. Men från början hade hon inte tänkt sig någon framtid inom restaurangbranschen.
”Jag skulle ju bli jurist eller diplomat. Men så fick jag roligare och mer utmanande tjänster och på den vägen blev jag kär i yrket. Och jag bestämde mig för att om jag skulle satsa så skulle jag försöka bli så bra som jag bara kunde”, säger Mercedes.
Sagt och gjort, som tjugoåring avancerade hon från att vara hovmästare till restaurangchef på Katalin i Uppsala, på bara ett år.
”Idag uppskattar jag bakgrunden på casual kvarterskrog, vinbar, lyxhotell och fine dining på stjärnkrog. Jag tror den breda erfarenheten gör mig till en bättre ledare eftersom jag har mer förståelse för helheten än många som bara pluggat sig till yrket”, säger Mercedes.
Hennes roll på Adam & Albin innebär att vara högerhand till Adam Dahlberg och Albin Wessman. Hon är ytterst ansvarig för driften, inklusive service, drycker, presshantering, personal, redovisning, sälj och utbildningar.
”Jag gillar att hålla i många bollar samtidigt eftersom det både är utmanande och utvecklande. Och för att hålla koll är jag ett riktigt kontrollfreak, varje detalj måste sitta perfekt. Så jag fullständigt älskar listor och att planera”, säger Mercedes.
2007 utbildade hon sig till sommelier. Och vin är ett ämne hon kontinuerligt lär sig mer om.
”Att bli sommelier var ett naturligt steg då jag är väldigt dryckesintresserad. Men det var tufft, för ju mer jag pluggade desto större insåg jag att ämnet var. Det är det som sporrar mig än idag, att man aldrig blir fullärd. Även gästernas vinintresse har ökat, säger Mercedes.
”Det har förändrats enormt sedan jag började i branschen på 1990-talet, idag är gästen mer påläst och det finns ett större intresse överlag. Och som sommelier gäller det att vara lyhörd och alltid sätta gästen först”, fortsätter hon.