När vi väljer att lansera en produkt under eget varumärke beror det på att det finns ett behov som antingen våra kunder eller vi på Martin & Servera har uppmärksammat. Vi håller koll på trender, lyssnar på våra kunder och träffar många olika leverantörer och specialister. Våra inköpschefer tar sedan beslut om vilka produkter vi lanserar.
Noggrann kontroll av leverantörer
Alla våra egna varor är tillverkade av noga kontrollerade leverantörer som följer våra uppsatta kvalitetskrav och uppförandekod. Det är en lång process som kan ta tid att genomföra. Vår uppförandekod innebär att alla våra leverantörer av våra egna varor undertecknar vårt avtal om att produkterna är producerade med omsorg om människor, djur och natur och innefattar allt från miljöansvar till mänskliga rättigheter. Läs mer om vår uppförandekod.
Detta gör vi för att du som kund ska kunna känna dig helt trygg med att köpa de varor som är märkta med Martin & Servera eller något annat av våra egna varumärken (Martin Olsson Kaffe och Formo).
Vi har en hel avdelning som arbetar med att kontrollera leverantörerna vi samarbetar med; avdelningen för hållbar utveckling och kvalitet. De kontrollerar att leverantören uppfyller uppförandekodens alla krav och har de giltiga certifikat som krävs.
Om avdelningen för hållbar utveckling och kvalitet godkänner leverantören går vi vidare med olika sensoriska tester, alltså utseende, smak, doft och konsistens.
Smaktesternas olika steg
- Blindtest - om det finns en eller flera leverantörer som kvalificerat sig gör vi ett ordentligt blindtest för att säkerställa smak, utseende, känsla och kvalitet. Om vår tilltänkta produkt inte godkänns i det här testet går vi inte vidare med den.
- Screeningtest - när vi tittar på att ta in en artikel där det finns ett stort antal leverantörer att välja mellan börjar vi med ett öppet screeningtest av smak, utseende, känsla och kvalitét. Screeningtest innebär att man testar alla leverantörernas prover öppet för att välja bort de som inte är intressanta. Detta görs för att undvika merarbete med att testa blint i onödan och för att man ska kunna fokusera på de produkter som är mest intressanta.
- Benchmarktest - vid ett blindtest av en produkt som redan finns på marknaden jämför vi produkten mot en motsvarande produkt som vi kallar för benchmark. Ofta är vår benchmark den marknadsledande produkten inom denna kategori.
Om vår testade produkt får en snittpoäng som är lika hög eller högre än benchmark får den godkänt. Får produkten lägre poäng arbetar vi vidare med den tills produkten uppfyller våra krav och blir godkänd.
Helhetsbetyget avgör
Hos oss på Martin & Servera deltar alltid minst fem sensoriskt utbildade personer vid blindtesterna dessutom deltar andra personer med kunskap och erfarenhet från professionell matlagning.
Såhär går ett test till
- Om fyra olika köttbullar ska bedömas så testas alla fyra mot varandra blint.
- De beskrivs med hjälp av ord och bedöms med hjälp av siffror.
- Helhetsbetyget är viktigast och är genomsnittsbetyget för produkten. Detta är vad som avgör om produkten blir godkänd eller inte.
- Det är viktigt att panelen beskriver varför de gett poängen vid varje attribut eftersom det kan bli aktuellt att kommunicera detta till leverantören om produkten inte skulle bli godkänd.
Om produkten inte blir godkänd i blindtesterna går vi tillbaka till leverantören och förklarar vad de kan förbättra. Ofta försöker leverantören att bemöta våra krav och då gör vi nya tester igen.
Fortsatta kontroller
Löpande gör vi uppföljningar av befintliga leverantörer av våra egna varor för att kontrollera att de följer våra avtal. Vi besöker leverantörerna och gör stickprover för att säkerställa kvaliteten och produktion så det överensstämmer med våra krav och avtal.
När vi väl har tagit in en produkt i vårt sortiment fortsätter kontrollerna även kontinuerligt genom så kallade befintlighetstester.
Vid ett befintlighetstest kontrollerar vi
- Produktens sensoriska aspekter som utseende, doft, smak och konsistens.
- Vikt och mått på innehållet i förpackningen så att det inte avviker från vad som är sagt.
- Att tillagningsanvisningarna på förpackningen stämmer (om det finns sådana).
- Att etiketten stämmer överens med specifikationen och att man inte till exempel lagt till nya allergener eller liknande i produkten.
Vi testar givetvis även våra egna märkesvaror vid reklamationer och vid synpunkter från våra kunder. Det kan gälla smak, utseende, funktion eller förpackning och då anpassas testet utifrån behovet. Vi släpper med andra ord inte bara en produkt när vi väl tagit in den utan kontrollerar löpande att den fortsätter hålla måttet.