Ett viktigt strategiskt mål för de två största bolagen inom koncernen – Martin & Servera Restauranghandel och Martin & Servera Logistik – är målet att halvera svinnet till 2025 jämfört med basåret 2018. Då var andelen svinn 0,49 % mätt i kg i relation till totalt sålda kg – nu är andelen 0,41 %. Det kan låta som lite, men i verkliga siffror betyder den förändringen hela 210 ton.
En framgångsfaktor har varit ett strategiskt viktigt samarbetsprojekt med medarbetare från alla delar av organisationen. På våra lager i Norrköping, Halmstad, Enköping och Umeå finns ansvariga ”maträddare” med tydliga rutiner för hur mat som riskeras att kastas ska hanteras. De är också med i en tvärfunktionell svinngrupp där man diskuterar åtgärder i hela kedjan. Gruppens arbete och deras helhetssyn ser till att det svinn som minskas på ett ställe i verksamheten inte får konsekvenser i form av ökat svinn någon annanstans – i vår verksamhet, eller för den delen i någon annan del av värdekedjan.
–Det är ett arbetssätt som verkligen fungerat bra, säger Emelie Hansson.
Bland de åtgärder som bidragit till det minskade svinnet finns:
- Leverantörsdialog om rutiner kring leveranser, prognoser och reklamationer
- Identifiering av förpackningslösningar med dålig funktion
- Förbättringar av hur vi hanterar varorna i lager och under transport
- Utförsäljning av produkter med korta datum via e-handel och separata webbsidan raddamat.se.
- Donationer till hjälporganisationer (109 ton varor under 2021)
–Som någon uttryckte det när jag besökte ett av våra lager: Det är svårt att se all mat som slängs och arbetet är mycket roligare nu när jag i stället jobbar med att sälja ut och rädda varor som inte sålts. Och det känns ju mycket bättre, säger Emelie Hansson.