- Den här investeringen är ytterligare ett steg i vårt arbete med att minska användningen av fossila bränslen, reducera luftföroreningar och minska buller i trafikmiljön, säger Stefan Bergström Hedmark, vd Martin & Servera Logistik.
Den beställda elektrifierade lastbilen, som levereras av Volvo Lastvagnar, ska användas för distribution i Stockholm och kommer att köras i tre skift – förmiddag, eftermiddag och natt.
- För Martin & Servera Logistik är det viktigt att minska det totala antalet fordon genom att nyttja dem en större del av dygnet – inte enbart under förmiddagar. Det är extra viktigt när det gäller den eldrivna lastbilen. Om vi kan göra fler leveranser per dag med den, så betyder det ju också mindre utsläpp och en tystare trafikmiljö, säger Stefan Bergström Hedmark.
Att den eldrivna bilen är tyst är också ett stort plus för chauffören. Det ger en lugnare arbetsmiljö tack vare minskat buller och mindre vibrationer. Det betyder mycket för den som har hela sin arbetsdag i lastbilen.
Martin & Servera ser att allt fler kunder i offentlig sektor och på restaurangmarknaden engagerar sig i klimatfrågan och ställer krav på mer hållbara transporter.
- Det gillar vi. Det betyder att det finns många kunder som är redo att förändra invanda beteenden och stötta oss i arbetet med att öka nyttjandegraden genom att ta emot varuleveranser både förmiddag, eftermiddag och natt, säger Stefan.
– Vi är stolta över att få leverera en helelektrisk Volvo FE till Martin & Servera. Med en tydlig hållbarhetsstrategi arbetar de samtidigt aktivt med transportoptimering. Att nyttja fler av dygnets timmar genom tysta och utsläppsfria transporter är en av de stora möjligheterna med elektriska lastbilar. Martin & Servera blir nu bland de absolut första som startar ett sådant flöde operativt, säger Johan Selvén, försäljningschef Volvo Lastvagnar Sverige.
Det kommer att bli en stegvis övergång från fossildriven till batteridriven fordonsflotta där också fordon på biobränsle har en fortsatt viktig roll.
– Om jag får spekulera så tror jag att det vi brukar kalla ”last mile distribution”, dvs leveranser till slutkund i stadskärnan, inom några år går med batteridrivna fordon. För de långa transporterna blir det en kombination av biobränsle, vätgas och eldrift framåt, säger Stefan Bergström Hedmark.
Fakta Volvo FE Electric:
- Volvo FE Electric 6 x 2
- 27 tons total fordonsvikt
- Fyra batteripaket med totalt 264 kwh kapacitet
- Kundanpassat skåp med kylaggregat som drivs av lastbilens batteri monteras av påbyggaren JPGS
- En laddning ger cirka 15-20 mils körning