Genomförda aktiviteter
Vi har genomfört en mängd aktiviteter för att stödja de svenska lantbrukarna.
- Deltagande i Upprop Svenskt för restaurangbranschen
- Anatomiskt affärsupplägg Nöt med KLS Ugglarps – extra inköp av 15 hela djur per vecka från 1 september. (Utöver redan befintligt anatomiskt affärsupplägg på 30 djur per vecka.)
- Anatomiskt affärsupplägg Gris med KLS Ugglarps på 500 djur per vecka startade redan i januari, men har under året skalats upp.
- Receptinspiration i samarbete med fokus på styckningsdetaljer som vanligtvis är svårare att få avsättning för, delvis i samarbete med Thomas Sjögren, Årets Kock 2015.
- Extra ”svenskt-kampanjer” på kött- och chark-produkter med ursprung Sverige med start slutet av augusti.
- Extra kampanjer på kött- och charkprodukter med ursprung Sverige i ordinarie kampanjkanaler inklusive e-handeln.
- Intern information, filmer och säljstöd om svenskt kött via intranätet för säljkåren.
- I dialog med kunder inom offentlig marknad lägga in svenska köttprodukter via tilläggsanbud.
Så hur går det?
September månads försäljningssiffror visar att Martin & Serveras totala försäljning av svenskt kött ökat med 45 procent jämfört med samma månad förra året. Det betyder att vi, under september, sålt 90 ton mer svenskt kött i år.
Andelen svenskt av den totala köttförsäljningen i september var 41 procent. Det kan jämföras mot siffran för augusti som visade att andelen svenskt var 33 procent för de senaste tolv månaderna.
Många kunder inom offentlig marknad köpte redan tidigare svenskt kött, men efter sommaren har ytterligare 25 kommuner lagt in svenska produkter i sina avtal.
Brett sortiment av svenskt hos Martin & Servera
Martin & Servera erbjuder ett brett sortiment av svenska produkter, både konventionella och ekologiska. Sommarens torka påverkade inte bara de lantbrukare som föder upp djur. Även odlarna behöver vår hjälp.
”Det är positivt att Martin & Servera, tillsammans med våra kunder, kan driva på för att öka efterfrågan på svenska produkter. Att stödja svensk livsmedelsproduktion och våra svenska bönder är något som vi arbetar med långsiktigt”, säger Joakim Sköld Östling, affärsområdeschef Färskvaror hos Martin & Servera.