Under 2022 lät Martin & Servera analysera verksamhetens klimatpåverkan genom hela värdekedjan.
- Det var ingen överraskning att den klimatpåverkan som följer av produktion och transport kopplat till de varor vi säljer är större än den påverkan vår egen verksamhet orsakar. Efter vår klimatanalys blev det väldigt tydligt att om vi menar allvar med våra klimatambitioner – då måste vi också arbeta med stötta kunder och leverantörer i deras arbete med att minska klimatavtrycket, säger Emelie Hansson, hållbarhets- och kvalitetschef.
Därför ökar Martin & Servera-gruppen nu sina klimatambitioner att också omfatta värdekedjan bakåt – hur de varor Martin & Servera säljer produceras, och värdekedjan framåt – hur Martin & Servera kan inspirera och förenkla för kunderna och deras gäster att välja mer klimatsmarta alternativ.
Mål: klimatneutral verksamhet senast 2030
Martin & Servera har sedan länge ett ambitiöst och övergripande klimatmål – att koncernens verksamhet ska vara klimatneutral senast 2030. Så när det gäller klimatarbetet i den egna verksamheten finns mycket på plats.
- Vi har investerat stort i fordon som antingen går på 100 % el eller drivs med biogas. Vår egen solpark producerar förnybar energi till elnätet i södra Sverige. Vi arbetar för att halvera svinnet. Våra stora lager är byggda för att vara så klimateffektiva som möjligt. Vi har ett omfattande sortiment av hållbara produkter. Vi arbetar varje dag med att inspirera kunder att välja mer växtbaserade, ekologiska eller svenska regionala produkter. Så låt oss nu tillsammans ta nästa steg, säger Emelie Hansson.
Arbetet med att ta fram nya klimatmål och handlingsplaner för hela Martin & Servera-gruppen, planeras att genomföras under 2023.