"Vi vill genom att bygga upp det nya affärsområdet inom ramen för Martin & Servera Restauranghandel ta vara på den stora kompetens som finns i Diskteknik och samtidigt bredda och förstärka Martin & Servera-gruppens kunderbjudande. Kunderna söker expertis och rådgivning för dessa produktkategorier, och dessutom ser vi en potential med ett utvecklat erbjudande för restaurangutrustning och non food i digitala kanaler", säger Liv Forhaug, koncernchef Martin & Servera-gruppen.
Förändringen skapar ett nytt affärsområde inom säljorganisationen på Martin & Servera Restauranghandel. Redan idag finns specialistsäljare av restaurangutrustning, nu kompletteras organisationen också med specialistsäljare inom non food, inklusive kem, som kommer från systerbolaget Diskteknik och har djup specialistkunskap och stor erfarenhet.
"I kombination med bra service- och tekniklösningar, effektiv logistik och ett brett sortiment av hållbara produkter till bra priser är detta något som verkligen stärker kunderbjudandet", säger Irene Waldemarson, vd Martin & Servera Restauranghandel.
"Dessutom är Martin & Servera Restauranghandels starka e-handel ett viktigt verktyg för att kunderna, snabbare och enklare, snart ska kunna beställa både restaurangutrustning och non food, samtidigt som de lägger sin order på mat och dryck, säger Irene.
Det innebär att Cleano Group, som bland annat omfattar bolaget Diskteknik, integreras med övriga verksamheter inom Martin & Servera och från den 1 januari 2021 inte längre är en separat bolagsgrupp inom koncernen. Förändringen får också positiva effekter i form av stärkt kostnadseffektivitet inom koncernen.
Varumärket Diskteknik behålls och blir ett eget varumärke med svenskproducerade miljömärkta kemtekniska produkter av hög kvalitet. Cleano Production, som producerar miljömärkt kem i Älgarås, blir ett dotterbolag inom Martin & Servera Logistik.