Livsmedelsproduktionen står för en tredjedel av de utsläpp som skapas genom konsumtion. Ett av våra viktiga hållbarhetsmål är att halvera utsläppen av växthusgaser till 2030.
"Vi vet att många kunder vill servera mer hållbart och få hjälp med att enkelt välja rätt. Funktionen vi tagit fram är utvecklad i nära samarbete med våra kunder och är ett sätt att driva utvecklingen i branschen. Det här är ett första steg för att hjälpa kunderna att göra hållbara val avseende klimatpåverkan", säger Kristina Ossmark, hållbarhets- och kommunikationsdirektör på Martin & Servera.En skala mellan 1-5
Den klimatmärkning vi nu lanserar visar på en skala 1-5 hur mycket varje märkt produkt påverkar klimatet inom ett intervall. Klimatmärkningen baseras på beräkningar från det statliga forskningsinstitutet RISE.
"Vi valde att börja med proteinerna just för att där finns det stora möjligheter för kunder att med små förändringar göra stor skillnad. Till att börja med har vi valt att klimatmärka proteiner, dvs kategorierna kött, fisk, fågel och vegetabiliska proteiner, utifrån hur mycket utsläpp som genereras av att tillverka produkten. Utöver själva kategorin, som spelar störst roll, kan det handla om var den är odlad eller uppfödd, och vilka produktionsmetoder som använts", säger Kristina Ossmark.
Analys och kundkommentarer
Den lösning som nu lanseras är en första testversion, vilket betyder att du som kund gärna får komma med feedback till oss. Kundsynpunkter och användarstatistik kommer att noga följas och analyseras.Visionen är att detta första steg av enkel klimatmärkning så småningom ska kunna utvecklas för fler produktkategorier. Det kan också betyda nya ”hållbarhetsverktyg” för kunder som använder e-handeln. Det kan handla om att du som kund ska kunna se hela din klimatpåverkan i kundvagnen i e-handeln eller kunna mäta klimatavtryck för hela restaurangen i syfte att visa upp er hållbarhetsarbete för restaurangens gäster.