Genom redistributionssystemen kommer ätbar mat som annars skulle ha slängts i butiker och hos grossister till nytta i restaurangkök. En sådan lösning kan både minska matsvinnsmängderna och öka resurseffektiviteten i Sverige.
Vi slipper slänga mat som går att äta
För att mat från grossister och butiker ska kunna räddas kommer projektet att jobba med klimatsmarta logistiksystem, affärsmodeller med tydliga incitament för alla involverade, en IT-plattform och anpassade arbetsmetoder för de restauranger som tar emot matsvinnet.
Skapa en hållbar beteendeförändring hos konsumenten
Idag står hushållen för den största mängden matsvinn och detta måste minska. Projektet kommer därför att ta fram upplägg för att använda den redistribuerade maten som ”utbildningsmaterial” hos restauranger. Restauranger kan då visa sina gäster att den mat som slängs hemma eller väljs bort i butikerna kan bli högkvalitativ mat.
”För att lyckas med detta kommer vi genomföra tolv praktiska tester där projektdeltagarna får sätta upp redistributionslösningar i både mindre och större skala. Det innebär en unik möjlighet att utvärdera olika upplägg och till exempel testa den IT-plattform som vi ska utveckla”, berättar Kristina Liljestrand, projektledare för Resvinn.
Resvinn är ett samarbete mellan:
Academedia, Beets, Blå Huset, Brøderi Borgskog, Chalmers Industriteknik, Coop Sverige, Coop Väst, CargoSpace24, da Matteo, Ericofood, Ester Mosessons Gymnasium, Gordon Delivery, GS1, Härryda kommun, Hedlunds Havsbar, ICA Sverige, ICA Maxi Mölndalsvägen, ICA Rosenlund, ICA Supermarket Bjärred, Ifdef, Pensionat Granparken, Liseberg, LogTrade, Martin & Servera, Malmö Nation, Menigo, Movebybike, Nordish Market, OOTO, Paul Svensson Mat, Pling Transport, PostNord, Restauranglabbet, Resursrestaurangen, Roots, Slaktaren i Lomma, Snömoln, Spill, Tareq Taylor, Trädgår’n, Whywaste, Where is my Pony och Ätbart.
Med representanter från alla dessa nyckelaktörer som skall samarbeta är Kristina Liljestrand mycket hoppfull att lyckas med effektiv redistribution och bidra till en beteendeförändring i Sverige.
Projektet pågår till december 2021 och finansieras av Vinnova.