Intresset för KRAV-märkt mat och hållbarhetsfrågor ökar. Som följd av detta är det allt fler restauranger, caféer, förskolor och skolor som är intresserade av att KRAV-certifiera sin verksamhet. Den här kursen har satts ihop för att passa både dig som redan jobbar på en KRAV-certifierad verksamhet, men vill lära dig mer, likväl som för dig som funderar på certifiering och vad det innebär.
Under kursen kommer vi att diskutera hur KRAV-certifieringen kan stärka ditt varumärke, bland annat genom rätt kundkommunikation med dina gäster. Du får även lära dig vad KRAV står för, både vad det gäller historia, bakgrund och KRAVs mervärden jämfört med EU-eko.
Du får lära dig verksamhetsrutiner. I det ingår hur du kopplar ihop rutinbeskrivningar för KRAV-regler med ditt egenkontrollprogram. Vi går också igenom vilka åtgärder du kan behöva göra för att inte få avvikelser.
En punkt på agendan handlar om kontroll av certifieringen och hur en revisor arbetar. Här pratar vi om vad ska göra om du har avvikelser.
Under kursdagen får du även lära dig att beräkna inköp av KRAV-produkter och hur du kan använda andelen inköp i din marknadsföring. Dessutom pratar vi om märkning och information. Både hur märkningen kan driva lönsamheten och hur du får använda KRAVs namn på olika sätt.
Kursen vänder sig till dig som funderar på att KRAV-certifiera din verksamhet. Kursen passar även för dig som arbetar inom en KRAV-certifierad verksamhet och vill fördjupa dina kunskaper eller utbilda ny personal.
Kursinnehåll
- KRAV-certifiering och KRAVs mervärden
- Andelen inköp av KRAV-märkt kopplat till marknadsföring
- Kontroll av certifieringen
- Hur märkningen kan användas för att driva lönsamhet