”På grund av pandemin blev det totalstopp för alla event och nästan alla uppdrag jag hade inplanerade under april och maj. Juni och juli gick däremot hyfsat bra. Det är ju inga stora event nu heller, men vi har kört en del digitala möten med dryckesprovningar och matlagning”, säger Mattias.
Utbildningar i höst och i vår
”Nu har allt rullat igång igen, det snurrar på men i lite lugnare takt än vanligt. Jag har en hel del receptjobb framöver och nu börjar höstens utbildningar komma igång. Jag är bland annat kursledare på ”Mat och vin i kombination” på GastroMerit, Martin & Serveras utbildningsverksamhet”, säger Mattias.
Alla vill träffas
”I slutet av juni körde jag ett par konferenser och middagar i min matstudio för några företag vars medarbetare inte hade träffats sedan mars. Alla ville verkligen ses! När vi möts här i studion så tar vi inte i hand, vi tvättar händerna jätteofta och vi använder handsprit. Ingen kommer ju hit om de inte är friska. Men det knepiga är ju att corona verkar kunna smitta även om man inte har symptom”, säger Mattias.
"När vi möts här i studion så tar vi inte i hand, vi tvättar händerna jätteofta och vi använder handsprit."
Succé för take away-menyer
”Jag jobbar som gastronomisk rådgivare för Furusunds värdshus och hjälper dem att skapa bra menyer. De tappade stort på alla inställda event och bröllop, men vi satsade på take away-menyer som sålde grymt bra under våren. Sommaren löpte på mer eller mindre som vanligt och omsättningen toppade alla tidigare år. Helt otroligt roligt! Ingen permitterades och de ändrade bara pyttelite i erbjudandet.”
”Gästernas behov har förändrats under pandemin. De stannar hemma i Sverige, de har kanske mer pengar eftersom de inte bränner iväg på utlandsresor och de vill hitta på något. Man får vara kreativ och tänka utanför boxen för att möta de nya utmaningarna. Jag lägger mig inte ner och har tråkigt, jag vill skapa. Det är skoj att testa nya möjligheter”, säger Mattias.
"Man får vara kreativ och tänka utanför boxen för att möta de nya utmaningarna."
Digitala events – den nya grejen
”I början av pandemin tänkte jag att det är en perfekt tid för digitala events. Men då var alla fortfarande lite avvaktande, men nu tror jag att det har fått större acceptans. Det finns så många bra sätt att mötas digitalt”, säger Mattias.
Whiskyprovning digitalt
”Vi körde till exempel en digital provning med en whiskyproducent. Gästerna var influencers över hela Sverige. Innan eventet fick de råvaror, matrecept och whisky för att kunna förbereda hemma och sedan provade vi maten och whiskyn tillsammans via en digital plattform där alla närvarade”, säger Mattias.
"Det finns så många bra sätt att mötas digitalt."
Digital matlagning i grupp
”Ett annat digitalt event var med gemensam matlagning för 15 gäster. Alla fick inköpslistor i förväg. Sedan kopplade gästerna upp sig på en mötesplattform, jag kommer inte ihåg om det var Zoom eller Teams. Jag har stor skärm, ser alla som är med och kan plocka upp deras frågor. Tillsammans lagade vi en trerättersmeny och sedan åt vi tillsammans. Det var supertrevligt! Alla kan se alla och prata med alla. Vi lagade mat mellan kl. 18 och 19.30. Middagen var inte slut förrän framåt kl. 24. Precis som en vanlig matlagningskväll!”, säger Mattias.Om Mattias:
Mattias driver företaget Modern Gastronomi med idén att inspirera och underhålla människor med god mat och dryck samt att vara en del i den moderna måltidsutvecklingen. Han jobbar med utbildning av personal på caféer, restauranger eller inom dryckes- och livsmedelsindustrin, vinprovningar, föreläsningar, matlagningsaktiviteter, invigningar, releasefester och matresor, catering och gästspel, receptproduktion för livsmedelsindustrin, internet, tidningar, radio, tv och böcker.I mer än fem år gästade Mattias – under namnet Fredagskocken – ett av Sveriges mest populära radioprogram; Äntligen Morgon med Adam och Gry på Mix Megapol.