Klimatpoängen som visas på våra produktkort bygger på en jämförelse av alla livsmedelsprodukter i databasen, där den aktuella produkten värderas som mer eller mindre klimatsmart. Detta för att du enkelt ska kunna avgöra produktens klimatpåverkan. Ju högre poäng, desto mer klimatsmart är produkten.
Verktyget vi använder är byggt av Consupedia – världens största hållbarhetsdatabas om matvaror. Här återfinns inte bara klimatdata – som kanske är det vi är mest vana vid att ta del av – utan även data kopplat till 18 andra hållbarhetsparametrar. Som ett första steg kommer du som kund att kunna se vilken klimatpoäng en produkt du beställer har. Vår ambition är att i nästa steg kunna erbjuda våra kunder möjlighet att se poäng inom andra områden.
Läs mer om hur klimatpoängen beräknas hos Consupedia.
Consupedia FAQ
Vilken är källan till Consupedias klimatdata?Consupedia hämtar sin klimatdata från RISE klimatdatabas för livsmedel. Läs mer på RISE webbplats.
Vad ingår i klimatpoängen?
Klimatpoängen inkluderar livsmedlens klimatpåverkan fram till och med råvarans eventuella förädling i industri. Transport från industri, via eventuell grossist, och till organisation som ska tillaga måltiden är alltså inte inkluderad. Undantag är gjorda för importerade produkter där ett klimatbidrag för en generellt antagen transport till Sverige är adderad till den totala klimatpoängen. Förpackning av livsmedlet är inte inkluderad i klimatpoängen.
Hur räknar Consupedia ut en produkts klimatpåverkan?
Consupedia räknar ut en sammanlagd klimatpåverkan av produktens ingredienser. För att underlätta användarens beslutsprocess uttrycker Consupedia klimatavtrycket som poäng på en skala från 0—100. Ju högre poäng desto bättre för klimatet.
Hur kan ni veta att klimatpoängen för alla produkter är korrekta?
Consupedia genomför både automatiserade och manuella kontroller för att säkra att datan är korrekt. I sällsynta fall kan det ändå hända att felaktiga uppgifter slinker igenom systemet. Om du, som användare eller producent, har frågor kring en produkts klimatpoäng, kontakta Consupedia.
Har du fler frågor? Kontakta gärna Consupedia via detta formulär.
Martin & Servera lanserar klimatpoäng på alla livsmedelsprodukter
Utmaningen för vår bransch
Livsmedelsbranschen har en stor roll att spela för att nå målet om max 1,5 graders global uppvärmning. Vad behöver göras?
Att begränsa klimatförändringarna är en av vår tids största utmaningar. Vi ser redan skrämmande konsekvenser av allt snabbare klimatförändringar, och ska vi lyckas nå målet om max 1,5 grads uppvärmning, som världens länder kommit överens om, måste vi halvera utsläppen av växthusgaser till 2030.
Livsmedelsproduktionen står för en tredjedel av alla utsläpp av växthusgaser globalt (en fjärdedel i Sverige), så vad vi äter spelar stor roll. En helt hållbar måltid har WWF beräknat till ett halvt kilo koldioxidekvivalenter. One Planet Plate. Idag snittar vi i Sverige på runt 2 kg CO2e per måltid. Så det finns mycket att göra.
Ska vi nå målen för både klimat och hälsa behöver vi på global nivå fördubbla konsumtionen av frukt, grönsaker, nötter och baljväxter. Samtidigt som vi halverar konsumtionen av rött kött och socker.
Vad kan du göra?
Det snabbaste sättet att skapa mer klimatsmarta menyer är att byta ut nötköttet mot andra alternativ. Rött kött är med marginal det livsmedel som skapar mest utsläpp. Det betyder inte att kött alltid är dåligt, men det betyder att mycket går att göra genom att balansera menyer på ett annat sätt.
En del av köttet kan ersättas med grönsaker eller baljväxter, helt eller delvis. Det röda köttet kan bytas ut mot mindre klimatpåverkande kött, kyckling eller fisk. Fler helt vegetariska rätter på menyn gör både att kunden får ett större utbud, men också att ni blir bättre på att laga grönt och kan erbjuda mer attraktiva alternativ. Det är dessutom ofta mer hälsosam mat.
Ett annat enkelt sätt att göra skillnad är att välja svenska produkter och sådant som är i säsong. Det betyder både att det används mindre antibiotika och bekämpningsmedel, men också att råvarorna inte har rest över hela världen.
Minska matsvinnet
En stor bov i sammanhanget är förstås också matsvinnet. Det största slöseriet är ju mat som producerats och skapat utsläpp och klimatpåverkan utan att någon sedan äter det. Svenska restauranger slänger 142.000 ton matavfall varje år och mer än 60 procent är är svinn. Här finns massor att göra.En bra ingång är livsmedelsverkets fem konkreta råd för minskat svinn i storkök:
- Sänk kyltemperaturen. Livsmedel som förvaras i 4ºC istället för 8ºC håller nästan dubbelt så länge.
- Använd mindre kantiner och karotter vid en bufféservering. Ställ inte fram allt samtidigt.
- Titta, lukta och smaka på maten. Om råvaran förvarats vid rätt temperatur är det ingen fara att äta mat som passerat bäst-före-datum.
- Tillaga eller frys in varor som har sista förbrukningsdag.
- Rädda maten när frysen har gått sönder. Tinade varor som är kylskåpskalla går att tillaga och sedan kylas ner på rätt sätt. Halvfrysta varor går att frysa igen.