Tiden är förbi för en ”GT eller en ”Stor stark”
De senaste åren har smakutveckligen inom dryckeskategorier gått i en rasande fart och det är nu nästan mer vanligt att man har en specifik meny för alla olika GTs man kan välja, än att man inte har det. Samma typ av smakutveckling ser vi också inom livsmedelsindustrin. Visst har det till exempel blivit lite mer spännande att välja kall bea till middagen?Och för att inte tala om vin. Har du besökt en restaurang som endast har ett sorts vin att servera? Kaffe däremot, som har nästan dubbelt så många aromer som vin, serveras oftast i en kopp där ditt personliga val är om det ska vara med eller utan mjölk.
Olika kaffe för olika smaker
Att tro att en smak passar alla, är att tro att alla gillar lika. Att erbjuda fler än en smak på kaffet ger möjlighet till att fler gäster hittar något som faller i smaken. Zoégas mustiga, bäriga Mollbergs Blandning har till exempel en helt annan referensgrupp än de som föredrar friska och fruktiga Dark Zenith.Erbjud fler val och ta mer betalt för ert kaffe
Genom att erbjuda fler än en smak finns också möjligheten att prisdifferentiera. Exempelvis med ett baskaffe och en premiumblandning som kan prisättas lite högre. Limiterade smaker väcker alltid uppmärksamhet och kan ge ökad volym både för tillfället och för dina standardsmaker långsiktigt. Zoégas erbjuder årligen ett sommarkaffe och ett julkaffe i limiterad utgåva. Kaffets smak är alltid unik och bär alltid på en spännande storytelling.Fler val ger perfekta smakkombinationer
Tro oss när vi säger att rätt kaffe i kombination till mat påverkar hela upplevelsen! Erbjuder du flera smaker på kaffet, har du också möjlighet att hjälpa gästen välja rätt kaffet utifrån middagen hen ätit eller till desserten man väljer.Oavsett när ni serverar ert kaffe, är den koppen det sista som gästen tar med sig av sin upplevelse hos er. Med andra ord, det är viktigt att det kaffe ni serverar speglar er image och fulländar er meny.