”Vi vill genom detta gemensamma initiativ stötta restaurangbranschen på bred front genom att inspirera privatpersoner att köpa mat för avhämtning från sin lokala restaurang eller café. Vi vill alla se en levande restaurangbransch även när pandemin är över – och då behöver vi agera nu”, säger Kristina Ossmark, kommunikationsdirektör på Martin & Servera.
Restaurangerna har, sedan coronapandemin startade, gjort allt de kan för att motverka smittspridning och samtidigt rädda sina verksamheter. Med stor kreativitet och god anpassningsförmåga har de arbetat enligt myndigheternas riktlinjer och restriktioner.
Därför har Martin & Servera-gruppens bolag, tillsammans med antal leverantörer, tagit initiativet till en rikstäckande kampanj för att stötta restaurangbranschen. Medverkande leverantörer är Arla, Carlsberg Sverige , Dalsjöfors, Feldt’s, Guldfågeln, SallaCarte och Zoégas.
Med start under första veckan i februari syns budskapet #stöttadinlokalarestaurang på digitala stortavlor över hela Sverige.
”Samarbetet med leverantörerna är inspirerande. Tillsammans blir vi starka och kan hjälpas åt att stötta den bransch vi alla verkar i”, säger Kristina Ossmark.
Kostnadsfria webbinarier
I satsningen ingår också en serie med tre kostnadsfria webbinarier som ska inspirera och ge framtidstro för restaurangbranschens aktörer. Det första avsnittet sänds den 4 februari på martinservera.se.
Tareq Taylor är moderator för webbinariet. Bland gästerna finns Desirée Jaks från nyöppnade Spesso, Klas Lindberg från Portal, Jörgen Engdahl från Restaurang Hunger och Törst i Umeå och Majed Lahdo från Pappa Grappa i Norrköping. Mercedes Bachelet, general manager och sommelier på Adam och Albin berättar om hur man skapar en grym upplevelse för restauranggästen och Lennart Wallander från Food & Friends trendspanar om restaurangbranschen 2.0 efter pandemin.
”Vi ser gärna att alla är med och stöttar sin lokala restaurang och delar budskapet vidare i sina egna flöden i sociala media #stöttadinlokalarestaurang”, säger Kristina Ossmark.